#3 – Vardegenser

Vardegenser
Mønsteret forskyver seg noe, men som du ser ved endelig resultat har det ingen ting å si.

Nok en gang ble det en vardegenser som har kommet av pinnene. Jeg strikket som sagt tidligere en varde i blåtoner til samboeren til en kollega av meg og hun ønsket etterhvert en selv også. Hun måte vente til over nyttår før hun fikk sin siden dere som selv strikker vet at tiden før jul går så alt for fort.

Selv om samboeren ønsket seg en i blå ønsket hun selv en i grønntoner og da var det bare å se på fargekartet. Fordi også denne gangen ente jeg opp med å bruke tynn merino fra Sandnes på grunn av det ikke skulle klø og finull fra Rauma klør dessverre alt for mye. (Jeg vet noen sier det ikke klør like mye etter vask, men jeg kan rett og slett ikke si meg enig i dette).

Vardegenser
En nydelig genser strikket i duse grønntoner.

Hun ønsket også ett litt mere feminint uttrykk på sin genser og jeg tok derfor på denne og lagde en liten innsvinging på den for å vise litt midje. Dette fikk jeg til ved at jeg hver hver 15 omgang felte 4 masker til jeg hadde gjort dette tre ganger og så økte på samme vis hver 15 omgang til riktig antall masker igjen. Hun var også noe usikker på selve størrelsen så for å få den til å passe hennes ønsker lagde jeg en mellomting mellom small og medium i tillegg til fellingene og økingene.

For å få til dette ente jeg opp med å legge opp til small på bolen og økte til medium etter vrangborden. Så på grunn av fellingen og økingen ble maske antallet oppover på det minste en mellomting mellom disse størrelsene. Ermene fulgte jeg oppskriften til medium på og økte oppover hver 8 omgang som passet perfekt for å få rett lengde på ermene. Mønsteret er også strikket etter størrelsen medium og jeg strikket også denne på pinner 3 og 3,5 for å få rett strikkefasthet selv om oppskriften sier 2,5 og 3.

På grunn av modifikasjonen ente jeg opp med å bruke følgenede mengde garn;

  • 8 nøster hvit nummer 1002.
  • 1 nøste gråmelert nummer 1042.
  • 1 nøste dus grønn nummer 9022,
  • 1 nøste grønn nummer 8543.

Siden jeg brukte samme bunnfarge på samboeren sin og jeg handlet garnet samtidig  brukte jeg resten fra han sin i det hvite og det grå. Så egentlig gikk det med litt mindre en 8 nøster hvit, men du får jo ikke kjøpt halve nøster så derfor skriver jeg 8.

2 kommentarer
      1. Hei. Har oppskrift på gråtass genser ja. Kjøpte den for mange år siden, vet den ikke er i salg i disse dager. Men det er som regel opphavsrett og copyright rettigheter til oppskrifter selv om de ikke er i salg lengre, så defor noe usikker på om jeg kan dele den med deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg