Helkornsbrød

Bakesøndag!

Nå er jeg som tidligere sagt heldig med en mann som elsker hjemmebakt brød og han synes bare at det er gøy at jeg eksperimenterer meg frem til forskjellige varianter. Skal sies at alt ikke bestandig blir helt slik jeg hadde sett for meg, men det metter og blir spist opp hver eneste gang.

I dag har turen kommet til å prøve kaldhevet helkornbrød. Jeg var nemlig ute på butikken i går og hamstret forskjellige meltyper og brødet idag blir laget på helkorn, sammalt hvetemel og hvetemel.

Hva smaker vel bedre enn ferskt brød når en er sulten.

Ingredienser;

  • 500 gram hvetemel.
  • 250 gram hvete helkorn.
  • 250 gram sammalt hvetemel.
  • 5 gram tørrgjær.
  • 1 ts. salt.
  • 2 ss. honning.
  • 1 egg.
  • 60 gram rapsolje.
  • 300 gram kaldt vann.
  • 300 gram kald melk.
  • 15 gram linfrø.
  • 15 gram chiafrø.

Fremgangsmetode;

  1. Ha linfrø og chiafrø sammen med kaldt vann og la det stå å svelle litt.
  2. Bland sammen, hvetemel, helkorn, sammalt hvetemel, tørrgjær og salt.
  3. Tilsett honning, egg, rapsolje, melk og vannblandingen med frø.
  4. Elt det godt sammen i ca. 10 til 15 minutter på middels hastighet.
  5. Sett så til heving til dobbelt størrelse, gjerne kaldt over natten.
  6. Del nå deigen opp i to, form hver del til to brød og legg de i hver sin brødform. Deigen er litt myk, men bruk heller olje på fingrene enn å bruke mere mel – brødet blir luftigere på denne måten.
  7. La de nå heve igjen til dobbel størrelse.
  8. Stekes på 200 grader nederst i ovnen i ca. 45 minutter.

Når det er avkjølt eller i det minste lunket, er det bare å dele opp i skiver og servere. Dette er smaker som en drøm med geitost og nyrørt bringebærsyltetøy. Jeg er så heldig å fortsatt ha igjen fra fjoråret julegave fra svigerinne når det kommer til syltetøyet.

Helkornsbrød med geitost og bringebærsyltetøy.

Enjoy!

 

Instagram HER – Facebook HER – SnapChat Unjem

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg