Netthets blir bare ett større og større problem

Jeg skulle sånn ønske at dette overrasket meg, men dessverre er så har jeg slutta å bli overraska for lenge siden. Altså ja, jeg vet jeg har skrevet om dette før og kommer til å fortsett å skrive om det så lenge det trengs. Netthets og mobbing er ikke greit og om vi ikke sier i fra vil det iallfall bare fortsette.

En dag til å tenke over hva som foregår.

Men akkurat idag tenkte jeg å ta for meg noe annet, for det som skremmer meg mest med alt dette er hvordan disse menneskene forsvarer det. De fleste som mobber eller skriver på nett bak tastaturet bortforklarer det de gjør og ser ikke problemet med det. Her mener jeg det er noe som da skurrer. For jeg får meg til å lure på hvor mange av de som slenger med leppen, kaller folk navn eller rett og slett skriver direkte hva de mener om noe og ikke forholder seg saklig om de hadde turt å sagt dette direkt til de.

Altså hvor mange er tøffe nok til å ta den praten ansikt til ansikt og ikke sitte trygt hjemme og late som det de gjør ikke har ringvirkninger. Jeg tviler sterkt på at 100 % av disse menneskene hadde turt dette og at de i det hele tatt hadde turt å åpnet munne!

Jag leste senest i går følgende på Carina Dahl sin Instagram konto at hun får meldinger fra trebarnsmødre innen omsorgsyrket sender meldinger til henne om hvor stygg hun er! Sykt! Altså selvfølgelig har vi forskjellige syn på hva vi synes er vakkert, men det betyr ikke at det gir en rett til å sende slike meldinger.

Jeg kom også over kommentarfelt for Farmen Kjendis på TV2 hvor en som kaller seg for Oldemor skriver at hun håper så inderlig vel at “lille Barbie” (Lasse Matberg) ryker ut. Jeg skrev til ho at det er helt ok å ikke ønske han seieren og ha en annen favoritt, men at som ett godt voksent menneske burde hun vite bedre enn å skrive slike kommentarer. For hva slags forbilde er hun egentlig for barnebarn og oldebarn? Svaret jeg fikk da var et det var ironi og tull, såpass måtte være greit. Men nei, jeg er ikke enig. Hvorfor skrive slikt om noen og si etterpå at det er tull. Hva vist det hadde vært hennes egen barnebarn eller oldebarn som kom å fortalte at noen hadde slengt slike kommentarer etter de. Da vil jeg tro hun ikke hadde syntes det var greit eller innafor i det hele tatt. Så hvorfor da gjøre det på nett, bak tastaturet til personer du ikke kjenner. Gjør det det liksom greit fru Oldemor?

Sist men ikke minst så har vi historien om barnestjerne Jeremy Gabriel. Her har en komiker brukt han som såkalt humor i sine show ved å mobbe at han er utviklingshemmet og at han er umulig å drepe. Dette mener han er helt innafor selv men har blitt dømt til å betale 28 000 doller (230 000 kroner) i oppreisning til han. Likevel ta komiker Mike Ward kampen videre og mener han ikke burde blitt straffet for det. Han står inne for alt han har sagt og ville mest sannsynlig sagt det igjen og igjen. Leser en også i kommentarfelt der er det flere som senere dette er helt greit. De ser ikke noe problemer, de kaller det bare humor. Men kan det kalles humor når ett barn blir mobbet av det? Både av en komiker og av andre på grunn av hva komikeren har sagt? Gutten som nå er 24 år endte opp med suicidale tanker og ble fortalt en av vitsene til komikeren daglig. Hvordan kan noe slik rettferdiggjøres?

Å altså her sitter da mest voksne mennesker å skriver slikt på nett hjemme i sin trygge hule. Tenker ikke over konsekvenser og forteller andre at slikt er greit og kanskje til og med fortsetter hetsen. Så hvordan skal vi få en stopper for dette når verden vi lever i er slik den er. Veldig få av disse menneskene som sitter å skriver dette får noen konsekvens av det. De føler seg heller større og fortsetter i neste felt eller i neste innlegg om neste sak.

Dette er ikke kult eller artig! Noe må gjøres og når jeg får beskjed om å la det være og ikke ta ting så seriøst. Slik som en som sa at så lenge det ikke skjer med noen du kjenner har det vel ingen ting å si, så hvorfor bryr du deg. Vel, det er veldig enkelt å svare på. Det er noe om å ha empati og tørre å si i fra når du ser urettferdighet skje. Om en sitter å ser det skjer og ikke gjøre noe med det er en faktisk selv med på det. Enkelt å greit!

Vi alle er mennesker om det være seg en privat person, en blogger, en influenser, eller med i ett tv program, ingen er perfekte. Ingen! Alle velger vi det livet vi selv ønsker å leve og prøver så godt vi kan å ha ett godt liv selv om kanskje ikke alle er enige i valgene en tar. Uansett hvilket liv en lever eller hvordan en ser ut gir ingen rettigheten til å mobbe, fryse ut eller trakassere ett annet menneske. Å kommer du over ett menneske du ikke har noe pent å si noe om eller leser noe på nett som du ikke liker. La vær å kommenter, tar deg faktisk lengre til å spy ut av deg negativitet enn det tar deg å gå / scrolle forbi.

La oss heller spre kjærlighet og håp, vi alle har det bedre om vi lever etter det.

 

Instagram HER – Facebook HER – SnapChat Unjem

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg