Hjortstek – utfodring som frister

tenk av vi sitter her nå i slutten av juni, det siste halveåret har virkelig flydd avsted. Tenk at det er ett halvt år siden jul og bare ett halvt år til julen er her igjen. Der er jo sånn at vi snart må begynne å tenke på julegaver igjen.

Julegaver!!!! Nei, årets julegaver får vente litt. Nå er det sommer og for mange ferie, selv har jeg planer om å jobbe masse hele sommeren for å så nyte en etterlengtet ferietur til staten sammen med kjæresten. 🙂

Men for å snakke om hvorfor jeg kom på det med julegaver, kjæresten fikk nemlig en hjortesteik i gave av broren sin sist jul. Denne har ligget i fryseren en stund og den kunne nok ligget lengre også, men da han spurte om jeg turte å begi meg ut på den tenkte jeg hvorfor ikke. Med litt googling og bare det å smake seg frem tenkte jeg – hvor vanskelig kan det egentlig være? Andre får det til, så hvorfor skulle ikke jeg få det til.

Siden dette ikke var noen jeg hadde gjort før har jeg hentet mye råd fra nettet, men akkurat mengder og slikt har jeg ikke skrevet ned denne gangen – det er noen jeg skal gjøre neste gang, men akkurat denne dagen var det nok å bare konsentrere seg om smakene underveis.

Det første jeg gjorde var å la steken tine på kjøkkenbenken over natten slik at den Vaar romtemperert når jeg satt igang. Deretter tok jeg den ut av posen og blaserte den på kjøkkenpapir slik at den skulle få renne av seg væsken som var i posen og rundt den – det var mye mer en hva jeg hadde trodd, men jeg har lest at det trengs for når den skulle brunes var det viktig at den var tørr.

Så gnidde jeg inn hjorten med salt og pepper.

Så bruntet jeg hele steken, det vil si alle overflater fra siden og hele veien rundt i høy varme i stekepannen for å på denne måten sikker enda mere smak og at dette ville være med på å holde den saftig og god under stekingen i ovnen som kommer etterpå.

Så lot jeg steken ligge mens jeg fortsatt på tilbehøret.

Siden steken skulle i ildfast form og stekes videre i stekovnen delte jeg opp julenøtter og løk som jeg la i bunnen på formen slik at steken fikk en slags seng å ligge på.

I bunnen av formen ser dere at det er sky, dette er fra etter at steken ble stekt i – på denne måten er alle smaker tatt vare på og ingen ting går til spille.

Så helte jeg på nok vann til å dekke løken og gulrøttene og i tillegg hadde jeg på en god del smør. helt til slutt satt jeg i steketermometeret i den tykkeste delen av steken.

Ovnen har jeg forvarmet til 125 grader og steken stekte jeg i ca. 2 timer til steketermometeret sa 60 grader (neste gang tar jeg den nok ut på 54 for å få den litt mere medium).

Når steken var ferdig lot jeg den hvile i ca. 30 minutter mens jeg ordnet viltsaus og potetmos.

Som sagt så vil jeg steke den litt mindre nesten gang for å få den enda mere rød midt i.

Selv om steken ble bittlitt mere stekt en hva jeg selv hadde ønsket selv kan jeg ikke klage. Til å være første gang både til å lage vilt og stek må jeg bare klappe meg selv på skulderen og si meg fornøyd.

Og når mann og hunder i huset også syntes det smakte fortreffelig er jo det den beste tilbakemeldingen en kan få.

Er kanskje ikke alle som synes dette med hel stek er skummelt å ta fatt på, men for meg var dette en prestasjon og tryggheten på det å lage mat og prøve ut enda mere nye ting! Så nå er det bare å gå i tenkeboksen og finne ut hva det nesten er en skal tørre å prøve seg på er!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg