Hobbykokken prøvde seg igjen!

La oss være ærlige, dette året har vært rart for alle av oss. Ett år hvor verden har endret seg for de aller fleste og en har måtte bruke tiden på andre ting enn hva en kanskje opprinnelig ønsket. Selv har jeg brukt mye av året til å utforske en god del innen baking og så har jeg lekt meg litt innen middager.

Men en ting jeg aldri har begitt meg ut på er selve julemiddager, verken pinnekjøtt eller ribbe. Så i år har galskapen min slått til og jeg har bestemt meg for at denne julen er julen for å teste ut dette og kanskje andre retter.

Så det første denne hobbykokken prøvde seg på i julen er en av manges favoritter, nemlig pinnekjøtt.

Godt ikke sant? Ja, men hvordan lager en det. Bruker en bare ett minutt eller to på nett så finner en utallige fremgangsmåter og like mange gode velmenende råd som det finnes oppskrifter.

Selv tok jeg utgangspunkt i matprat sin metode til å begynne med, jeg la bjørkepinner i bunnen av kjelen slik det sto.

Bjørkepinner i bunnen som kjøttet skal få ligge på.

Jeg fylte opp med vann til toppen av pinnene og så la jeg gryteklart pinnekjøtt oppå.

Rått pinnekjøtt er klart til å dampes.

Satte så på svak varme og tenkte at da følger jeg rådet fra matprat om at det skal dampe i 3 timer.

Etter ca. 1 time gikk jeg bort fra rådene fra matprat og valgte å følge råd fra ei på snap. Mens hun selv lagde ribbe hadde hun tiden til å fortelle meg noen gode råd. Så planen endret seg her litt på følgende måte. Jeg tok hele gryta av komfyren, tok ut pinnekjøttet, tok ut pinnene. Kraften fra vannet og pinnekjøttet tok jeg var på. Jeg la så vaskede mandelpotet i bunnen på kjelen og fra nå av fikk pinnekjøttet hvile på disse istedenfor pinnene. Selv var jeg redd potetene ville kokes i stykker, men nei dette fungerte som en drøm.

Etter en stund ble altså pinnekjøttet lagt på en seng av poteter istedenfor bjørkepinner.

Herfra lot jeg det også stå å dampe i nesten 4 timer, altså brukte jeg damp som metode i nesten 5 timer istedenfor 3 timer slik matprat beskrev det. Mens kjøttet og potetene sto og godgjorde seg kokte jeg kålrabi som skulle bli stappe. Siste 30 minutter la jeg også opp pølsebiter som skulle få dampes med. Når kålrabien var ferdig kokt og klar til å gjøres om til stappe fortsatte jeg på pinnekjøttet.

Jeg la alt kjøttet og pølsene over i en form og satte det inn i ovnen på 200 grader mens jeg fortsatte på kålrabistappen. I stappen brukte jeg tilsetting av pepper, fløte, smør og kraft fra pinnekjøttet. Salt trengtes ikke da det er salt i kraften. 🙂

Pinnekjøttet og pølene er klare til å settes inn i ovnen på 200 grader over og undervarme.

Når kålrabistappen var ferdig satt jeg ovnen på grill med 240 grader. Herfra fulgte jeg nøye med slik at det ikke skulle bli brent, trur jeg lot det stå sånn ca 5 minutter. Men helt ærlig mistet jeg tellingen for jeg satt foran ovnen og fulgte med hele tiden.

Pinnekjøttet og pølsene får seg en runde under grillen.

Så nå var herligheten ferdig og vi kunne sette oss ned og nyte måltidet. Overraskende for meg selv synes jeg det ble helt perfekt og vellykket, så denne metoden skal jeg fortsette med neste gang. For vet du hva, dette frister til gjentakelse. 🙂

1 juledagsmiddag for to av en hobbykokk.

Sånn helt til slutt, dette tror jeg de fleste vet. Men ikke kast fettet fra kjøttet i vasken eller doen. La det avkjøle helt og kast det i søpla.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg