Hund med vannskrekk…

Jeg har hørt om vannskrekk blandt mennesker, men at jeg en dag skulle få en hund som var redd det hadde jeg ikke sett for meg.

Lexie er en av de tøffeste hundene jeg vet om. Ho blir som regel venner med alle og elsker å leke med andre hunder. Er det hunder som krangler mellom seg, springer min frøken rett bort og stiller seg i midten. Hun prøver å få kontroll og om en av de andre hundene ikke hører på ho, slenger ho de lett over på ryggen og står over den til den roer seg ned. Så i slike situasjoner er ho rett og slett tøffere enn toget.

Men når det kommer til vann er ho en skikkelig pyse. Ho e rett og slett så feig som det bare går an å bli. Derfor ble overraskelsen min skremt stor når vi kom til denne plassen Vasslia på vei til Trondheim. Rett og slett en skatt av en plass jeg ikke viste om. Her var det store flater å springe på og masse vann og leke seg i. Pluss av en eller annen grunn gikk Lexie faktisk sammen med Snoopy ut i vannet. Veldig merkelig som sagt siden ho egentlig skygger unna alt som har med vann å gjøre. Men her la ho seg til og med ned i vannet innimellom løpingen.

Lexie og Snoopy tar sats å hopper i vannet.
Bolla tør faktisk å utforske vannet, litt stolt på hennes vegne selv om det ikke er det dypeste.
Snoopy tar føringen, men det ser jo rett og slett ut som Lexie koser seg i bakgrunnen.
Kan ikke si noe på at ho ikke i det minste prøver å være tøff.
Snoopy tar sats og stuper uti det, men Lexie tar det et steg av gangen sakte men sikkert.
Trenger aldri å bekymrer meg for om Snoopy koser seg heldigvis.
Vannet når utrolig nok nesten helt opp til buken på Bolla.
Med konsentrasjon og tunga beint i munnen er det rart hva en fåt til.
Ente faktisk opp med at begge to ble våte fra topp til tå.
Nesten så ho tørr å legge seg ned i vannet også.
Lexie og Snoopy tar sats å hopper i vannet.
Snoopy koser seg.
Lexie synes det er litt skummelt fortsatt, men ser ut til at frykta kanskje har sluppet taket litt.

Selv har jeg aldri hatt den store frykten for vann, men siden jeg ente opp med en hund med vannskrekk måtte jeg undersøke litt hva dette faktisk var. Dette er hva jeg har kommet frem til som passe Bolla.

Ho lider rett og slett av akvafobi. Når hunden har akvafobi eller frykt for vann, lever ho med en vedvarende og unormal mengde frykt og angst som hindrer ho i å komme i nærheten av vann. Dette er en irrasjonell frykt for noe som ikke forårsaker stor fare. Kvinner har dobbelt så stor sannsynlighet for å oppleve dem enn menn, men om dette gjelder tisper konta hannhunder vet jeg ikke.

Om du mistender at din hund på lik linje som min har skrekk for vann kan du se etter disse symptomene;

  • Å se vann kan utløse intens frykt og angst uansett mengde og volum. Det er selve vannet som skaper frykten og den resulterende angsten.
  • Du ser hunden din har en umiddelbar følelse av intens frykt, angst, panikk og en vedvarende, overdreven eller urimelig frykt når den utsettes for vann.
  • Rask hjerterytme
  • Tett bryst.
  • Pustevansker
  • Kvalme.

Hvorfor får noen vannskrekk og andre ikke;

  • Den kan være på grunn av genetisk arv.
  • Den oppstår vanligvis i valpetiden.

Så siden Lexie har fryktet dette med vann siden ho var valp, er det nok bare å innse at dette er noe ho er født med. Men kanskje sakte men sikkert med tiden vil ho overvinne den. Jeg er vel bare gi henne den tiden ho trenger, selv om det går ett år til eller mer.

Hvordan er det med deres hunder, har de vannskrekk eller andre fobier?

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg