Hundebrød til snacksbiter.

Noen ganger må en gå utenfor firkanten å teste nye ting. Hvem skjemmer ikke bort hunden sin liksom?

Lexie gleder seg masse til å få sette tennene i dette.

Jeg kan i hvertfall skrive under på at jeg skjemmer de bort i den forstand på at jeg vil de skal ha det aller beste livet de kan ha så lenge de er her sammen med oss. Så derfor fikk jeg nå denne ideen om å kanskje begynne med litt hundemat og snack. Om dere liker det kan det hende det kommer mere og flere oppskrifter også etterhvert. Jeg har i alle fall fått meg mange ideer og har flere ting jeg tenker å teste ut.

Både Lexie og Snoopy synes dette luktet himmelsk godt.

Ideen fikk jeg vet at ved å lage dette selv, få hundene mine mat som ikke inneholder mye tilsetninger som ikke er så bra for dem. Jeg vet akkurat hva som finnes og hva de får i seg. Så med andre ord blir dette også en god del sunnere og i tillegg billigere i lengden. For sånn som med denne oppskriften ender du opp med to store brød og de gir igjen masse godbiter som de kan kose seg masse med.

Ingredienser;

  • 1200 gram med kylling voom – jeg brukte kjøttboller, men tenker å bruke pølsene etterhvert da de er enda billigere. Smaken kan du også variere alt etter hva hunden din liker.
  • 5 dl. havregryn.
  • 5 dl. havremel.
  • 3 spiseskjeer usaltet peanøttsmør.
  • 1 dl. solsikkekjerner.
  • 1 dl. linfrø.
  • 5 dl. potetmel.
  • 4 dl. vann.
  • 3 egg med skall.

Fremgangsmåte;

  1. Ha den tinte voomen i kjøkkenmaskin og rør det lett sammen.
  2. Tilsett havregryn, havremel, solsikkekjerner og linfrø.
  3. Tilsett eggene med knust skall i tillegg.
  4. Tilsett peanøttsmør.
  5. Bland vann og potetmel sammen og rør det godt ut før du blander det i massen.
  6. Fordel massen i to brødformer, blir to store brød av dette.
    Kle formen med litt bakepapir og ha massen fordelt over i formene.

    Du får fylt opp to hele brødformer.

  7. Stek de nå midt i ovnen på 200 grader i ca. 50 minutter.
  8. Ha de ut av ovnen, snu de på hodet over på rist og skru samtidig ovnen ned til 150 grader.
  9. Stek de så videre opp ned på risten midt i ovnen i 45 minutter.

    Steks videre på rist.

  10. Slå nå av ovnen og sett ovnsdøren på gløtt. La brøden stå i ovnen til avkjøling samtidig som ovnen gradvis blir kald.

Nå som brødene er helt kalde snur du de igjen og de er klare til å friste hundene og deles opp i biter.

Ferdigstekte og klar til å deles opp.

Skjør brødet først opp i skiver.

Skjær brødet i skiver, brødet er sprøtt utenpå, så litt smuler blir de. Men de kan du jo gi til biffene mens du holder på.

Del så skivene opp i passe biter, selv gikk jeg for biter på størrelse med sukkerbiter. Jeg hadde masse biter på ett glass som står ute og kan brukes til kos når det passer. Resten frøs jeg ned slik at vi har fersk snacks når vi trenger det.

Fra skiver til biter og over på glass.

Disse biten er så gode til både Lexie og Snoopy og jeg tror de kan garantere at hundene dine også kommer til å elske de. De kommer på lik linje som mine til å gjøre hva som helst for å få en bit av disse. Så med andre ord er disse perfekt til å trene med.

Fortell meg gjerne om dette faller i smak hos dine firbeinte og om du kunne tenke deg flere oppskrifter. 🙂

 

 

4 kommentarer
    1. Morsom oppskrift, men her bør kanskje en del hundeeiere passe på og eventuelt erstatte peanøttsmøret med noe annet, da en del hunder kan reagere allergisk. Min datters hund skal absolutt ikke ha peanøtter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg