Hvem liker vel ikke kransekake?

Jeg tror så langt i mitt liv at jeg har truffet på noen som ikke liker kransekake. Eneste som sier nei er de som er allergiske mot mandler og dessverre finnes det de som, jeg har selv vært en av de som barn. Så selv om denne oppskriften er med vanlig mandelmel, har jeg planer om å prøve andre alternativer som kanskje kan funke etter hvert.

Egentlig hadde jeg veldig lyst til å lage ett overflodshorn, men siden korona dukket opp ble det ikke til noe julebord i mc klubben. Dessverre!

Kransekake med min vri.

Men jeg hadde ikke lyst å lage det tradisjonelle kransekakedesignet heller. Jeg er nok en smule rar, men jeg liker å gjøre ting litt annerledes enn alle andre når jeg kan. 🙂

Personlig synes jeg utseende på vanlig kransekake ser litt ordinær ut. 😀

Kransekake slik den opprinnelig skal se ut før den er pyntet.

Min kransekake endte derfor opp som en slags bøtte eller kopp, alt etter hva du vil kalle den. Jeg lagde koppen av ringer og når koppen var stor nok delte jeg opp resten og la som små stengt oppi.

Ingredienser for kransekakekoppen;

  • 500 gram mandelmel fra Eldorado.
  • 500 gram melis.
  • 3 store eggehviter.

Fremgangsmetode for selve bakingen;

  1. Bland mandelmelet med melis.
  2. Kna inn eggehvitene til en jevn deig, jeg har skrevet 3 men det kan hende du må ha mindre eller mer. Du må nesten kjenne deg litt frem til at du har en deig som er enkel å jobbe med. Dette er på grunn av at ingen egg er helt like i mengde og størrelse.
  3. Trill fingertykke stenger og legg i smurte kransekakeformer.

    Kransekake in the making.

  4. Stekes midt i ovnen ved 210°C i 10-15 min, til ringene er lett gyldne.
  5. Avkjøl helt på rist.

Når du skal sette de sammen trenger du litt Royal Icing og det du trenger til den pluss fremgangsmåte kommer nå. 🙂

Ingredienser for Royal Icing;

  • 200 gram melis.
  • 1 stor eggehvite.
  • Noen dråper med sitron.

Fremgangsmetode for Royal Icing;

  1. Pisk eggehviten til den luftig og hvit.
  2. Ha i sitrondråpene.
  3. Tilsett melisen litt etter litt. Det kan hende du må variere mengden litt etter hvor mye du trenger og hvor tynnflytende eller tykk du liker den. Den bør ikke være for tynnflytende da det vil gjøre det vanlig å få fint mønster.

Når det kommer til å sette selve koppen sammen er det egenlig helt opp til deg hvordan du gjør det. Men jeg tok flere små ringer i bunn og bygde oppover til jeg syntes koppen var stor nok.

Her ser dere hvordan koppen min ble.

På de resterende ringene brakk jeg di opp i mindre biter og fylte koppen med de. Om du vil kan du også dekorere de slik som jeg har gjort. Jeg hadde på melisglasur på alle delene og så helt til slutt dyppet jeg endene i sjokolade. Til det trenger du bare den sjokoladen du liker og ingen ting mer. Selv brukte jeg en stor plate med Freia Melkesjokolade, smeltet den i mikroen og dyppet i vei. Når sjokoladen hadde stivnet danderte jeg alle delene i selve koppen.

Kjærest fikk ta den med seg på klubbkveld med mc gjengen og så å si alle bitene forsvant. Resten har vi fryst ned slik at vi har til julen selv også. Så dette lover jeg deg er godt. 🙂

 

 

 

2 kommentarer
      1. Drikker ikkje kaffe selv, men sikkert ingen dum kombinasjon.😊
        Kan god hende kransekake ikkje e så jul egentlig, men det e da e har vært vant te det.😉
        Mennikkje dumt som kake i bryllup eller konfirmasjon heller. 😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg