Hvordan strikke en Jackie genser

Reklame | Dale Garn

Dette innlegget hadde jeg egentlig ikke tenkt å skrive i det hele tatt! Men etter å prøvd å forklare dette nå i over to døgn ser jeg kanskje at det kan være greit å ha ett lite innlegg om det allikevel. 🙂

Egostrikk til meg selv.

Genseren er virkelig ikke vanskelig å strikke i det hele tatt, men jeg tror dessverre noen misforstår når de skal strikke bærestykke. Oppskriften er riktig og du får bestandig rett når du skal begynne på selve vridningene eller flettene om du vil bruke det ordet.

La oss bare for å ha en størrelse å forholde oss til si du strikker størrelse medium. Etter at du har fått satt sammen bol og ermer sitter du med 312 masker på pinnen.

Da vil det si at du skal fra starten av ha 24 fletter rundt hele bærestykke, da 312 masker er delelig på 13 masker. Så da er det kun å følge diagrammet som vist under her.

Diagram til fletter på Jackie genser.

Som du ser skal du starte med å strikke 1 vrangmaske og så 12 rette masker, dette er noe du skal gjenta hele veien rundt i fire omganger.

Så til det som gjør at jeg skriver dette. Jeg har hatt en lengre dialog nå med ei som mener at det blir 19 masker og at du derfor får feil antall når du kommer på slutten. Men nei du gjør ikke det.

Det er bare viktig å gjøre akkurat sånn som det står i diagrammet. For selv om du setter over masker på hjelpepinne foran eller bak strikkingen strikker du ikke de maskene da. Disse flytter du kun rett over på hjelpepinne, du skal ikke strikke disse 6 maskene to ganger.

Så sånn som det står her nå over skal du gjøre som følger;

  1. Strikk en maske vrang.
  2. Sette 6 masker over på hjelpepinne foran arbeidet – disse strikker du ikke, bare flytter over.
  3. Strikk, 4 masker rett og 2 masker rett sammen.
  4. Nå skal maskene fra hjelpepinne strikkes slik; 2 masker rett sammen og 4 masker rett.

Nå har du felt 2 masker i fletten og slik skjer det ved hver fellingsomgang.

Håper nå at dette kan være forståelig for de fleste og for deg som fortsatt lurer. For det er ikke så mange andre måter å forklare det på enn akkurat dette, eneste som slår meg er å eventuelt spille inn en video som kan forklare det. Men jeg har ikke helt kommet dit hvor jeg har begynt å spille inn disse, men kanskje en gang inn i fremtiden.

Ønsker du selv å strikke en slik genser som dette finner du oppskriften gratis HER.

40 kommentarer
    1. Kjære vene!!! Tusen takk for oppklaring! Jeg har nå brukt utallige timer årrekke opp for så å strikke galt igjen! Jeg har gjort som hun som du beskriver. Det er en dårlig forklart oppskrift da må jeg si… jeg har strikket de 6 på hjelpepinn for så å strikke to sammen og deretter 4 masker rett. Igjen… tuuusen takk! Er deg evig takknemlig

    2. Hei! Startet akkurat å strikke denne geneseren. Ser at i noen oppskrifter står det at man skal FELLE noen masker istedenfor å ØKE når man har satt armer og bol sammen til bærestykke. Det er vel å øke ganske (mange) masker som er det riktige? Men hvorfor står det så ulike ting i oppskriftene? Takk for gode forklaringer ovenfor 🙂

      Asta

      1. Trur det står litt forskjellig avhengig av størrelse, så litt usikker på hva e skal svare her. Enklere om du skrev hvilken størrelse du strikket slik at e såg oppskriften foran meg. 😊

    3. Skal starte på disse flettene nå, så dette var en veldig god forklaring.
      Skal jeg starte med 1 vr der pinnen starter, eller skal jeg telle meg ut fra midten på noe vis? Starten hos meg blir ved den ene armen.

      1. Så bra min forklaring kan være til hjelp. 😊

        Om du gjør som meg så starter du bare ved starten på mønsteret. Sdu kan selvfølgelig telle deg ut, men da må du kanskje flytte på starten. Selv har e strikket flere størrelser og begynt rett på uten noe problem.

    4. Etter den runden med 6 masker på hjelpe pinnen skal jeg da strikke en vrang og 11 rette eller fremdeles 12? Første gang jeg strikker fletter 🙉

    5. Jeg er nokså nybegynner når det gjelder å strikke genser, og dette er sikkert en uvesentlig detalj, men jeg ble noe forvirret da det står «strikk mønster etter diagrammet = 66 (72) 78 (84) m. La m være på p.» Har økt til 312 m, men hva står de 72 m for? Strikker forøvrig str M.

      Ellers var dette en veldig god hjelp!☺️

      1. Helt lovlig å spørre når en er usikker. Skal prøve å forklare så enkelt som mulig.

        Du har gjort det helt riktig med å øke til 312 masker på størrelse medium. Fra her skal du følge diagrammet og de maskene du henviser til er maskene du sitter igjen med når mønsteret og alle fellingene er ferdig. Altså skal du sitte igjen med 72 masker på størrelse medium når du er ferdig.

        66 masker er størrelse small, 72 masker er størrelse medium, 78 masker er størrelse large og 84 masker er størrelse x large.

    6. Heisann 🙂 Jeg ser at du har erfaring med å strikke Jackie genser og lurer på om du kan hjelpe ei som aldri har strikket fletter før. Jeg ser det er ulike oppskrifter på denne genseren. Den jeg har er fra Dale og strikkes i Line Langmo påfugl garn. Det som forvirrer meg er at i når jeg har satt armer inn på pinnen med bolen – tot. 188 masker (L) så skal det i tillegg økes 150 masker, tilsammen 338 masker. Er det riktig at det skal være slik? Det er jo nesten dobbelt opp med masker?! Har googlet og ser at det er en tilsvarende oppskrift, men da skal det felles masker i stedet for økes. Hmmmm.. Er skikkelig forvirret jeg nå.
      På forhånd takk for svar :))

      1. Hei. Som du sier finnes det mange oppskrofter i den. Og det finnes og så forskjellige i forhold til 1 og 2 tråder.
        Men over til spørsmålet ditt om øking. Ja, du skal øke. Det høres ut som det er mange masker, men på grunn av at flettene trekker alt sammen trenger du di maskene. De står litt forskjellig rundt omkring, men ut fra det du skriver om din er det bare å gjøre som oppskriften sier hele veien.
        Håper og ønsker at du får det til, genseren e kjempefin og det e tøft at du prøver deg på fletter.
        Lykke til og bare spør igjen om det e noe mer du stusser på. 😊

    7. Hei og tusen takk for svar 😊 Da har du betrygget meg – så da er det frem med strikketøyet igjen for å prøve meg på å øke en haug med masker og ikke minst fletting 🙂
      Mvh
      Marit

    8. Hei! Jeg strikker også Jackiegenseren, men den omgangen der jeg øker alle disse maskene får jeg en stram « kant», jeg plukker opp tråden mellom maskene da jeg øker. Bør jeg bare kaste over tråden og strikke den neste omgang? Og hvor ofte øker dere? Mellom hver maske?

      1. Hei. Stram kant har e aldri opplevd selv, så kanskje du strikker litt stramt? For om den omgangen blir stram anbefaler e deg heller å bruke kast og så strikke de vridd. Hvor ofte e øker kjem jo ann på størrelse. Men e bruker å dele antall masker på hvor mye e skal øke for å så se hvor jevnt e skal øke. Men nå e e altså kanskje over gjennomsnittet petimeter på at det skal være likt. 😉🙈🙊

    9. Ok, det er det jeg strever med å øke så jeg får like mange masker fordelt på for og bakstykke og ermer? Det blir ikke rett med øking melom hver maske. Blir lenger mellom økingene på siste liksom.

    10. Hei😀 Sitter og klør meg i hodet nå🤔 Ferdig med første runde med hjelpepinnen, men jeg sitter igjen med åtte rette masker mellom vrangmasken. Skjønner ikke hvordan man skal felle da det står: strikk 2r sammen, strikk maskene på hjelpepinnen og så 2 r sammen igjen. Blir ikke det 4 masker færre?

      1. Nei du feller kun 2 masker i hver felt på hver felleomgang. Når du strikker 2 masker sammen har du felt en maske. Så om du gjør slik du skriver og slik e har prøvd å forklare feller du 2 og ikkje 4 masker i hvert felt. Så du sitter igjen 10 rette masker.

    11. Hei
      Jeg har økt til 312 masker som er størrelse M. Men det er ikke like mange masker mellom for og bakstykke og ermene. Må det være likt? Da må jeg i så fall ta opp å prøve på nytt.

      1. Skal bære likt antall på ermer og likens på ryggen og fremstykket om du har fått satt på ermene på rett plass. Så har du ugjevt kommer det ann på hvor stor forskjell det e snakk om, kanskje du kan jukse litt. Selv hadde e nok dessverre rekt opp og prøvd på nytt.

    12. Tusen takk for fantastisk hjelp👍 Jeg er ok tom første omgang i fletten, den med felling. Hvordan skal de 6 neste omgangene være? Kutte fellingen mens ellers likt?

      1. Jeg brukte hva som er oppgitt i oppskriften, men da e det viktig at du har rett strikkefasthet. Strikker du løst må du ned i pinne størrelse og strikker du stramt må du opp
        Synes den er litt liten i størrelsen og det er det flere av di jeg har strikket til som sier det samme. Å jeg har rett strikkefasthet, så om e skal strikke flere blir det å følge maske antallet til en størrelse over den størrelsen e skal strikke.

    13. Tusen takk for oppklaring! 🥳 Jeg hadde lyst til å kaste hele strikketøyet i søpla! Nå er jeg blid igjen 👍🏻

    14. Skal man strikke 4 runder med å ha 6 masker på hjelpe pinne? Også gå over til 5 masker på hjelpe pinne på samme runda? Eller skal jeg strikke 6 masker på hjelpe pinne helt til jeg kommer rundt?

    15. Holder på å strikke denne genseren og har kommet til første flette. Skal jeg strikke sammen de 2 første maskene på hjelpepinne foran vridd, eller strikkes de vanlig rett?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg