Jackie genser

Reklame | Dale Garn og Line Langmo

Vel, ja jeg vet jeg er noe sent ut i forhold til rosa sløyfe aksjonen. Men dette betyr ikke at hva det står for er noe mindre viktig og ei heller ikke at genserne som Line Langmo har designet til prosjektet er utrolig fine!

Line Langmo fronter som årene før Rosa sløyfe-aksjonen med sitt eget garn; Line Langmo Påfugl – et superpopulært, luftig og lekkert garn i luksusmohair med høy trendfaktor. Hun ønsker å inspirere hele strikkefolket til å kaste seg på pinnene og strikke årets desidert lekreste – og kanskje viktigste plagg – en Rosa sløyfe genser – eller fler.

Så etter ønsket ble min støtte til den aksjonen en Jackie genser, dette er en genser bestående av  tvinninger.

 Genseren kommer i to varianter en som sitter etter kroppen og en litt oversized. Jeg strikket den som sitter etter kroppen og brukte derfor 6 nøster i størrelse medium på pinner 5 og 7, men skulle du ønske å strikke den i oversized versjonen går det med 13 nøster på pinne 8 og 10 da denne strikkes med dobbeltråd. Garnet som er brukt heter LINE LANGMO PÅFUGL som består av  73 % mohair, 22 % ull og 5 % polyamid per 50 gram = ca. 90 meter.

Oppskriften finner dere gratis her under:

Jackie med 1 tråd.

Jackie med 2 tråder.

46 kommentarer
    1. Jeg forsøkte å følge linken din på rosa sløyfe genser med en tråd, men det gikk ikke. Jeg skulle så gjerne hatt den oppskriften!

    2. Hei.
      Kjempefin genser! Hvordan er den i størrelsen? Jeg er usikker på hvilken størrelse jeg skal strikke den i..

      1. Hei!
        Jeg sliter med å få til denne genseren…har 312 masker på pinnen og etter runde en med fletting ender jeg opp med 7 masker på pinnen🙄
        Uansett hvordan jeg vrir og vender på det får jeg ikke å ende opp med ett rundt antall fletter.
        Hva gjør jeg galt mon tro?

        1. Om du følger mønsteret og har 312 dansker skal mønsteret gå opp i 24. Så om du får for mange masker har du enten ikke fulgt mønsteret eller så har du måtte ha telt feil dessverre. For du skal strikke 1 vrang og 12 rett hele veien rundt og dette går som sagt 24 ganger på 312 masker.

        2. Får ikke dette til å stemme jeg heller. Har 312 masker, 12 rette og en vrang hele veien. Men første flette mønster rapport får jeg ikke til å stemme. Det blir flere enn tolv masker mellom de vrange…

          1. Med 312 masker stemmer det jo med 12 rett 1 vrang hele veien. Det gir deg 24 fletter til å begynne med. Å så feller du i selve flettene på veien oppover.

            Så litt usikker på hva du mener med at du får flere masker mellom de vrange?

            1. 1 vrang, 6 m på hjelpepinne, strikk 4 rett, 2r sammen, strikk de 6 m på hjelpepinne, 2r sammen, 4rett. Dette blir 19 masker i første “fletterapporten” Er ikke riktig det som står i mønsterraporten da?

            2. 1 vrang, sett 6 masker på hjelpepinne, 4 rett , 2 rett sammen og nå de maskene fra hjelpepinnene som strikkes 2 rett sammen og 4 rett. På denne måten har du nå felt 2 masker i hver flette. Gjenta dette ut omgangen. Da sitter du igjen med 1 vrang og 10 rette.

            3. Hva med de maskene som er igjen da? Jeg sitter igjen med 1 vrang 7 rette. Skal det være et felt med 10 eller 7 rettmasker mellom første og siste flette? Skjønner ikke dette jeg…

            4. Hmm.. I det forrige svaret skriver du at jeg skal ha igjen 1 vrang og 10 rette ved omgangens slutt. Da blir d jo et større oppirom mellom første og siste flette, enn de andre?

            5. Nei. Før første felling er det 1 vrang og 12 rette ut omgangen. Ved neste felling 1 vrang 10 rett ut omgangen. Og sånn fortsetter det videre oppover. Så om du fortsatt får feil, er e dessverre litt usikker på hva det er du gjør feil.🤔
              Ønsker å hjelpe, men mulig vi misforstår hverandre. 🤔😊

            6. Hver flette/rapport omfatter 19 masker medregnet den vrange maska først. Det blir 16 fletter. Da står det igjen 1 vrang og 7 rette. Og det er det jeg har på pinnen.

            7. Da må du nesten fortelle meg hvilken oppskrift du bruker. Fir ingen av de oppskriftene e har sett har de tallene du skriver.
              Hver flette i starten har 1 vrang 12 rett masker. Og med det tallet stemmer det med maskeantallet du ga opp første gangen.

            8. Mønstret er det samme. Er det “fletterappoerten” jeg ikke forstår da? Det er 19 masker i hver rapport?

            9. En vrang, 6 på hjelpepinne,4 rett, 2 rett sammen, strikk m. hjelpepinne, 2 rett sammen, 4 rett. 1+6+4+2+2+4=19.

            10. Men da teller du jo de på hjelpepinnen to ganger og det blir feil. Når du har strikka de på hjelepinnen har du strikka 12 rettmasker. Når du setter de 6 på hjelpepinnen strikker du de ikke. Ergo strikk de neste 6 slik beskrevet, så de fra hjelpepinnen = 12 rett masker som blir til 10 siden du feller 2 masker i fletten.

            11. Tar jeg med de seks maskene to ganger blir det 25. En vrang, 6 på hjelpepinne, 4 rett 2 r. sammen x2, og fire rette….. Jeg får til nitten. 😯

            12. NEI! Løft 6 masker over på hjelpepinne, strikk de neste 6 masken og så strikke de 6 maskene fra hjelpepinnen helt tilslutt 1 vrang. Ergo har du strikket 13 masker.

            13. I mønsteret står det: Øk til 312 masker i str. M. Strikk mønster etter diagrammet.: Da strikkes 4 omganger med 1 vr. og 12 r.
              Så første omg. med fletting:
              1 vrang, sett 6 masker på hjelpepinne foran arbeidet, strikk 4 r, 2 r sammen. Strikk. på hjelpepinne, 2 r sammen, 4 r

            14. Nettopp. Så det er jo akkurat sånn e sie det. Du følger diagramet og gjør akkurat hva som står. Det står ingen ting om å strikke 19 masker rett. Du strikker de første omgangen med 12 rett 1 vrang som går opp i tallet. Og så feller du slik e skrev flere ganger over her, slik at du får 2 og 2 masker mindre i fletten for hver felling.
              Beklager, men om du ikkje forstår det. Vet e rett og slett ikkje hvordan jeg skal qkrive det flere ganger slik at du forstår det.
              Om du ikkje får det til har du kanskje dessverre begynt på ett for komplisert oppdrag?
              Er ikkje for å være vrang, men jeg forstår virkelig ikkje hva det er du misforstår.
              Jeg har skrevet det som i diagrammet og du skriver det selv også. Så hvordan du klarer å få flere enn 13 til å begynne med vet jeg ikkje.😥

    3. Hei, jeg strikker denne genseren. Men skjønte ikke oppskriften nå da jeg kom til mønster. Er det mønster rundt hele genseren. For det står oppgitt kun 84 m i str xl. Skjønte ikke mønsteret helt. For de kryssene som står oppover skal de strikkes for diagrammet mangler jo noen masker evnt. Beklager alle spørsmål, men er fersk i strikking

      1. Hei, mønster rundt hele genseren ja.
        Har ikkje oppskriften forann meg så litt usikker på masketallet, men før du begynner på mønsteret skal det også økes litt masker.
        Diagrammet mengler ingen masker, der du mener det mangler er kun for at du har felt de.
        Bare å følge oppskriften og gjøre hva hvert felt sier du skal gjøre oppover så vil du skjønne det. 😊

    4. Hei! Startet på denne genseren for litt siden i str M, men rakk opp igjen da jeg syntes den så fryktelig smal ut…omtrent som en barnestr. Blir usikker på om jeg skal gå opp en str. Den blir kanskje mye videre etter vrangborden? Mvh Trude

    5. Hei.
      Jeg skulle gjerne hatt mønster på halstube
      DG372-17 Zelda halstube.
      Hvor kan jeg evt bestille det?

      1. Hei, denne trenger du ikke bestille. Du skriver bare inn DG372-17 i søkefeltet på google så kommer du rett til siden hvor du kan laste den ned gratis.

    6. Når en skal til på 2.snurren blir det 4msk att, før neste snurr, ikkje 3 som står i oppskriften..Gjer eg feil eller..? Første snurre stemmer msk med 4
      att…

      1. Nå henger jeg ikke helt med. Har ikke oppskriften foran meg, men det skal stå rett der. Har du felt rett over hele felleomgangen før denne snurren? Fort gjort å glemt en felling eller to. Kan være lurt å telle over maskene før snurrene for å være sikker på at en er på rett antall masker. Mindre arbeid om du må rekke opp da.

    7. Hei, jeg strikker genseren nå og har utfordring når jeg er kommet til tvinningene.
      Første tvinning går fint, men på tvinning nr 2 får jeg en maske for mye til disposisjon. På første tvinning benytter en 18 masker og feller 2 = 16 masker til disposisjon på tvinning nr 2. På tvinning nr 2 skal en benytte 15 masker. Det vil si jeg har 1 maske for mye til disposisjon.
      Har du forslag på hvordan jeg løser det?

      1. Hei. Litt usikker på hva du mener med tvinningen. Men e regner med du henviser til flettene. Om du har en maske mer på nummer to spørs det om du har glemt av en felling på veien oppover.
        Skal være greit qå lenge som wn passe på alle fellingene oppover.

    8. Takk for svar 🙂 Ja, jeg mener flettene.
      Vi (inkludert min erfarne strikkemamma) har telt og kontrollert felling etc. Men vi får ikkje mønsteret til bli riktig.

      1. Det var nå rart. 🤔 Har ikkje selv strikka så mange av den, men de e har strikka har det stemt. Så da e e faktisk litt usikker på hvorfor ditt ikkje stemmer.
        Om du sender meg en mail eller en pm på face, så kan e prøve å hjelpe de videre der nær e kjem heim på mandag. 😊
        For med mønsteret forann meg og vi eventuelt sender hverandre noe bilder er det kanskje lettere. 😊

    9. Siden med zelda halstube er tatt bort. Noen ide hvor jeg da kan finne den ( uten å måtte betale for garn i tillegg til oppskrift på garnius).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg