Kaldhevedt grovbrød med gresskarkjerner

Søndag og ny bakedag siden vi var tomme for grovbrød, kjærest synes nemlig det er så godt med grovt brød til frokost hver dag. Er ikke hver uke det blir bakt, men han sa i går at han tok siste skiva og lurte på om det var nok i hus til å bake ett nytt. Dette endt derfor opp med ett brød av fri fantasi, rett og slett hva jeg hadde i kjøleskapet og skuffer.

Kaldhevedt grovbrød med gresskarkjerner.
Kaldhevedt grovbrød med gresskarkjerner
Kaldhevedt grovbrød med gresskarkjerner.

Det som jeg selv synes var genialt med dette brød er at det sto til heving over natten og var dermed bare å steke når jeg sto opp. Lite søvn på meg for tiden førte derfor til ferskt brød til kjærest når han sto opp litt senere. Prøveskiva ble smakt på med pålegg av brunost og hjemmelaget bringebærsyltetøy fra svigerinne.

Frokosten i dag besto av ferskt brød med brunost og hjemmelaget bringebærsyltetøy.

Ingredienser;

  • 350 gram sammalt rug finmalt.
  • 225 gram sammalt hvetemel.
  • 200 gram siktet hvetemel.
  • 75 gram havregryn.
  • 50 gram linfrø.
  • 1 ts. tørrgjær.
  • 1 ts. salt.
  • 2 ss. olje.
  • 5 dl. melk.
  • 2 dl. vann.
  • 2 never rosiner.
  • Gresskarkjerner.

Fremgangsmetode;

  1. Ha alt de tørre ingrediensene unntatt rosiner og gresskarkjerner i en bolle og tilsett kaldt vann, kald melk og olje.
  2. Elt deigen i cirka 15 minutter i en kjøkkemaskin til du har fått en smidig deig.
  3. Velt deigen over på kjøkkenbenken og elt litt for hånd, her kan du bruke litt olje på hendene som gjør det lettere å kna deigen.
  4. Kna så inn rosinene.
  5. Sett den så kaldt til heving, den er ferdig hevet når den har doblet i størrelse, selv lot jeg den stå over natten.
  6. Velt så deigen over på kjøkkenbenken igjen og elt inn så mye gresskarkjerner som du selv liker.
  7. Del deigen i to og rull til pølser som passer i brødformene.

    Brødene er klar for en siste heving.

  8. Sett de så til heving igjen. De er ferdig hevet etter ca. 30 – 60 minutter avhengig av temperatur på rommet.
  9. Nå kuttet jeg noen kutt i brødene for mønster sin del men dette trengs ikke.

    Lagde noen kutt for mønsteret sin del helt på slutten, men dette trengs ikke.

  10. Stekes på nederste rille i ovnen på ca 200 grader, i ca 40 – 45 minutter. Steketid varierer litt fra ovn til ovn.
  11. Avkjøles på rist.
Du får to gode brød ut av denne deigen.
Kaldhevedt grovbrød med gresskarkjerner.

 

Instagram HER – Facebook HER – SnapChat Unjem

2 kommentarer
    1. Dette så fantastisk ut,men jeg er lett lammet i høyre arm og lurer på om jeg kan bruke maskinen hele tiden.Det er umulig for meg å kna på benken.dersom jeg kan fylle former direkte fra maskinen kan også jeg få disse til.

      1. Forståelig at du kan slite litt da, har selv problemer med å elte for hånd hele tide. Grunnen til at e elter litt på benken er vel i grunn for e liker å kjenne litt på deigen for å si det sånn. 😆
        Men kjør på maskin hele veien. Skal ikkje være noe i veien for det. 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg