#1 – Kathrinegenser

Reklame | Viking Garn og Adlibris

Om dere gode som meg å fulgte med på Kjendis Farmen som gikk på TV i vinter la dere nok merke til genseren Kathrine Sørland (38) modell og TV-Personlighet gikk med inne på gården.

Min første genser til meg selv etter at jeg såg denne på Farmen Kjendis

Dette er en av mange Kathrine har vært modell for men det er vel denne vi er vant med å se henne i siden hun brukte den så og si minst en gang per episode som gikk på skjermen.

Min første genser til meg selv etter at jeg såg denne på Farmen Kjendis

Oppskriften er å få tak i som strikkepakke, (den er nå også kommer som gratisoppskrift om dere søker på nettet) men siden jeg tenkte denne genseren til meg selv ønsket jeg ett garn som jeg kunne kjenne på før jeg begynte å strikke. Jeg klør som skrevet før av det meste når det kommer til garn og derfor ble det til at jeg testet denne genseren ut i Pus fra Du Store Alpakka da jeg fant ut at dette garn var noe jeg kunne gå i.

Min første genser til meg selv etter at jeg såg denne på Farmen Kjendis

Pus er dessuten å finne i så mange fine farger, bare se her;

Pus garn fra Du Store Alpakka, som du kan finne hos Adlibris.
Ett heilt herlig og mykt garn som bare er en fryd å bruke i gensere.

Pus har noe mindre løpemeter en Bris fra Viking så derfor gikk det med noe mere garn i min variant enn hva oppskriften tilsier.

Min første genser til meg selv etter at jeg såg denne på Farmen Kjendis

Jeg ente opp med å bruke følgende mengder og farger;

Natur nummer 4001 gikk det med ca. 400 gram.

Vinrød nummer 4016 gikk det med ca. 50 gram.

Grå nummer 4011 gikk det med ca. 50 gram.

Lys Blå nummer 4019 gikk det med ca. 50 gram.

Rose nummer 4029 gikk det med ca. 100 gram.

Jeg strikket min i størrelse X Stor (vrangborder i stor) og jeg laget den med litt innsving oppover midjen for å få en litt mere feminin figur på den. Jeg har planer om å strikke en til men da tror jeg at jeg skal bruke ennå ett nøste til i bunnfargen for å få den noen cm. lengre pluss muligens en størrelse mindre men da kanskje uten innsving? Men det blir til neste vinter.

Jeg felte også noen ekstra masker når det kom til halsen pluss at jeg strikket den noe lengre enn hva oppskriften tilsa siden jeg ønsket en som varmet godt i nakken.

16 kommentarer
    1. Hei! Har du noen tips til hvordan å starte på ermene? Etter vrangborden går det bare i surr. Får ikke mønsteret til å gå opp eller så er det bare ikke jeg som forstår 🙈

      1. Hei. Siden jeg ikkje vet hvilken størrelse du strikker er det vanskelig å si hvir du skal begynne. Men for å prøve å forklare det enklest mulig begynner du enten ved å telle deg ut til midtmasken og strikke så etter hvor du teller deg til i mønsteret. Eller så er ett alternativ (dette er noe jeg gjør ofte) å øke på første omgang etter vrangborden til antall masker du trenger for å få mønsteret til å gå opp.
        Slik som oppskriften er så må du telle deg ut og så øke samtidig som du strikker mønster. Og da vil aldri mønsteret gå opp, men det vil det om du gjør slik jeg skrev som siste alternativ.
        Håper du forstår hva jeg mener og skulle det være noe mer så bare spør.

        1. Starter på med 35 masker. Men hvordan blir det riktig å starte med alle masker når man skal øke til man har 60 masker. Da vil man jo få veldig ballongermer?

    2. Hei!
      Så fiin genser😊 lurer bare på om du bruker dobbel tråd av «pus». Viking bris er jo ganske tykt garn ??
      Takknemlig for svar 🧶

      Hanne

      1. Hei, tusen takk. E har brukt enkel tråd med pus, det ble rett for meg i forhold til strikkefasthet. Usikker på hvor tykk viking bris e da e ikkje har prøvd det garnet. Uansett så er strikkefastheten rett for meg med enkel tråd pus, ble en varm og god gensere. Tror at om den skulle strikkes med dobbel tråd pus hadde den blitt for varm, kompakt og tung.
        Hilsen Ida Amalie.

    3. Hei!
      Er genseren i utgangspunktet en smal modell? Godt tips med PUS. Må nok finne meg et nyttt prosjekt med det garnet. 🧶🤗

    4. Hei. Har veldig lyst til å strikke denne genseren til min datter men finner ikke oppskriften noe sted uten å kjøpe garn.
      Jeg har garn som funker bra ti henne ( hun reagerer på det garnet som er i garnpakkene ) så jeg trenger egentlig bare oppskriften, eller mønsterdiagrammet ( klarer å strikke genseren bare jeg får tak i diagrammet…. vanskelig å telle ut fra bildet ditt 🙂 Ser du skriver at man finner gratisoppskrift på nettet, men jeg finner den ikke 🙁 Kan du hjelpe mvh. Marlyn Magnussen

      1. Kan se ut til at de har sluttet å ha den gratis dessverre og at den kun er i salg. Så da er du nok nødt til å kjøpe den om du ikke klarer å telle deg ut på mønsteret.

    5. Det må være noe feil med oppskriften.Har 35 m på ermen.Skal øker til 35.Da vet jeg ikke hvordan jeg skal gjøre

    6. Hei!
      Kjempe flott genser! Har du noen link der man kan få tak i mønstret (uten å måtte kjøpe garnpakke)? 🤗

      1. Det er fra viking garn og di selger den dessverre nå kun som garnpakke og di har derfor fjernet den oppskriften som låg fritt til nedlasting på nett.
        Du kan sende di en mail og spørre pent. Om ikkje anna må du høre med noen rundt deg om di har den fra før. 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg