“Koronavirus” nye mobbemetoden?

Ble virkelig trist her når jeg leste en overskrift på Tv2 sine sider;

Ungdom ropte <koronavirus> etter Espens datter (13).

Helt ærlig kjente jeg det rett inn i hjertet, men samtidig er jeg ikke overrasket. Saken på Tv2 sine sider som dere kan lese i sin helhet HER, er rett og slett grusom.

 

«De begynner å kjøre etter henne og roper «Koronavirus», «Watch out for the koronavirus» og «Here comes the korona». De er nærgående og kjører så tett på at hun også faller, og det skjer flere ganger», skriver Svenøy.

Foto fra Tv2, fotograf Kjell Langmyren / Romsdal Budstikke.

Første tanken min når jeg leste dette var trist men ikke overraskende i det hele tatt. Barn og ungdom kan og er mange ganger bare slik. De roper ting etter andre uten at de bryr seg om hvordan det påvirker enn annen person. Men som det blir poengtert i artikkelen handler ikke denne smitten om utseende av annen etnisitet eller farge på huden. Jeg har heller ikke noe grunnlag til å si at dette var rasistisk ment, for personlig tror jeg dette bare handler om ren uvitenhet.

Hovedgrunnen til at dette her gjorde meg trist er at en ung jente får ødelagt det som skulle være en fin dag på ski med venner.

Men hovedgrunnen til at jeg nå sitter å skriver dette er at jeg spør meg selv; Hvor er foreldrene til disse barna og ungdommen som behandler andre mennesker slikt?

Jeg har før skrevet litt om mobbing, mine opplevelser med det selv og mine tanker rundt dette. Men denne artikkelen forteller meg at dette må det snakkes mere og høyere om.

Fakta er og vil bestandig være at foreldre påvirker barna sine og disse barna har lært dette fra en plass og tenker det er greit. Som foreldre er det viktig å sette seg ned å fortelle om realiteter og hvordan mobbing, erting, utestenging osv påvirker andre og at dette ikke er greit eller skal gjøres. Selvfølgelig finnes det mennesker vi ikke går like godt overens med og det vil alltid var noen som kanskje ikke passer inn i din gruppe. Men dette betyr ikke at respekt og folkeskikk skal forsvinne ut vinduet.

Regel nummer en bør være; Har du ikke noe snilt, koselig eller vennlig å si så hold munnen!

La mennesker være i fred og ikke gi noe dårlig selvfølelse eller ødelegg dagen for noen bare for at du selv tror at dette ikke har noen ringvirkning. Ord har stor kraft og se bare på selvmordsstatistikken om du ikke tror meg. Rundt 600 mennesker tar sitt liv i året og rundt 6000 mennesker prøver men blir funnet i tide eller stoppet før det går helt ille.

Tenk om en heller kunne gitt ett smil, ett nikk, sagt hei eller gitt noen en klem istedenfor å henge noen ut eller stenge de ute. Ord, utrykk og handling kan si så mye mer enn 1000 ord. Og kanskje din vennlighet istedenfor stygghet, dumhet og ondskap gjør den lille forskjell til at ett annet menneske får en bedre dag eller kommer på andre tanker.

Selv om denne artikkelen gjorde meg trist og fikk meg til å skrive disse tanken rundt dette, var det allikevel ett lite lyspunkt å finne på slutten. Tre av ungdommen som var ansvarlige for denne hendelsen kom å ba om unnskyldning. Disse tre skal ha kred for dette og flott at de tok den delen også. Jeg vil tro de ikke følte seg så høye i hatten når de ringte på døren til denne jenta, men for denne jenta vil jeg tro det betydde mye.

Men som sagt helt til slutt. Slike holdninger og handlinger er ikke greit. Det er så langt i fra greit som det går an å komme. Derfor er min bønn som følger;

  • kjære foreldre, ta tak og gjør noe før det er for sent. Ikke påvirk ungen ved å snakke om ting ved matbordet eller i bilen på vei hjem fra skolen som de kan ta med seg videre mot andre. Slike ord og handlinger kan gi sår, disse sårene kan bli så dype og store selv om de ikke synes på utsiden. Og disse sårene er ofte sår som aldri gro helt og det er ikke mye som skal til for at sårkanten spriker igjen. Tro meg her snakker jeg av erfaring!

Din, mine og alle andre ord har en ringvirkning. La oss heller lede ann med positivitet og godhet enn alt annet. Det finnes nok faenskap der ute i verden og selv om din handling kanskje ikke utgjør så mye i det store bildet må vi begynne en plass.

La oss være snill med hverandre og når du går på jobb i dag; gi ett smil til en du møter på gata. Ikke noe mer, det er alt som trengs. Men dette lille smilet kan gjøre en enorm forskjell til at denne personen får en super dag!

Tenk på det, små handlinger kan bli store både på godt og vondt.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg