Kvalavågskofte

Fikk for noen uker siden beskjed om en baby som var ventet i slutten av mars og spørsmålet om var om jeg kunne strikker noe fint til han.

Hun ønsket det i størrelse 6 til 9 måneder for at babyen skulle ha noe å vokse i og i tillegg at det skulle passe over sommeren. Ønsket var at det skulle være hovedsakelig lyseblått og at plagget skulle være en jakke, ellers så hadde jeg fritt spillerom når det gjaldt mønster og design.

Valget mitt falt på noe som jeg ikke hadde strikket før og jeg fant denne flotte kofta i boka Klompelompe – strikk til hele familien.

Plagget jeg falt for ble Kvalavågskoften.

Koften kommer i fra baby størrelse opp til voksen, mønsteret i de minste størrelsene kan du få i både med raglandsfelling og rundfelling.

I boken har de havnet på at rundfelling er til jente og ragland er til gutt, men jeg valgt å strikke rundfelling selv om denne er beregnet til en gutt. Du finner oppskriften med ragland på side 10, rundfelling på side 44 og til voksen 23.

Av tidligere erfaring har jeg funnet ut at det meste fra Klompelompe er at de er noe små i størrelsene, men jeg valgte å ikke strikke den i en størrelse større men i stedenfor bruke pinner nummer 3 og 3,5 siden den er strikket i tynn merinoull og jeg har funnet ut at jeg ikke har strikkefastheten på dette garnet.

Til koften i størrelse 6 måneder til 9 måneder går det med;

  • 150 gram bunnfarge lys blå nummer 6211
  • 50 gram hvit nummer 1002
  • 50 gram jeansblå nummer 6052
4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg