La oss bryte ned bølgen på bølgegenseren

Litt usikker på hvor mange år denne genseren nå har vært på markedet, er iallfall en tre eller fire år siden jeg strikket min første. Men en ting jeg kan si er at jeg har hatt utallige mange spørsmål på hvordan den skal strikkes.

Dessverre så skjønner jeg at så mange sliter. Jeg syntes selv oppskriften var tung og ikke så enkel å lese, men etter mye om og men knekte jeg løsningen på bølgene. Derfor har jeg laget denne forklaringen som kommer litt lengre under som viser dere hvordan dere strikker bølgene på Bølgegenseren til Anett Opheim.

Men jeg har også gjort om oppskriften ved å strikke så å si alle av Anett Opheim sine gensere med raglandsfelling. Så bare for å si det slik kommer dette i neste innlegg om Bølgegenseren. Håper dere liker måten jeg forklarer fremgangsmåten på. 🙂

Vel, la oss nå først her bryte ned det grunnleggende i bølgen. Denne forklaringen kan du ha behov for om du strikker både Kristianes bølgegenser og Kristianes høstgenser. Så ta en titt her om du fortsatt lurer på noe når det kommet til selve bølgene på disse her.

Siden så mange sliter med kopien av Ganni genseren har jeg nå kommet med en forklaring på selve bølgen på denne. 🙂

Her under ser dere diagrammet på hvordan mønsteret ser ut, mens jeg forklarer hver linje bedre under.

Diagram til bølgen på Kristianes bølgegenser og høstgenser.
Diagram til bølgen på Kristianes bølgegenser og høstgenser.

Så for å forklare begynner jeg på den nederste linjen og forklarer oppover, her er det med andre ord bare å følge forklaringen steg for steg;

  1. Denne strikkes kun en gang for å komme i gang med bølgene. Enkelt forklart er dette 10 kast med en strikket rett maske i mellom hver og du vil på denne måten få starten og ha 19 masker på bølgen.
  2. Strikkes rett bortover alle 19 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 19 masker vrangt.
  3. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 13 masker rett, 3 masker rett sammen og 1 kast = 17 masker.
  4. Strikkes rett bortover alle 17 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 17 masker vrangt.
  5. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 11 masker rett, 3 masker rett sammen og 1 kast = 15 masker.
  6. Strikkes rett bortover alle 15 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 15 masker vrangt.
  7. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 9 masker rett, 3 masker rett sammen og 1 kast = 13 masker.
  8. Strikkes rett bortover alle 13 masker visst du strikker rundt og strikker du frem og tilbake strikkes alle 13 masker vrang.
  9. 1 kast, 3 masker vridd rett sammen, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 3 rett sammen og 1 kast = 19 masker.

Så når punkt 1 til 9 er gjennomført en gang skal punkt 2 til 9 gjentas videre til du har ønsket lengde på bolen og/eller ermene på genseren.

Så nå håper jeg dere forstår fremgangsmåten og at dere kanskje forstår selv bølgen bedre. 🙂

 

4 kommentarer
    1. Haha… det ligger en halvferdig sånn her. Etter en del plunder fant jeg ut av bølgene ( elendige forklaringer i den oppskriftsboka) , og likevel klarte jeg å gjøre en feil som ble oppdaget flere omganger senere. Så jeg begynte å plukke opp…..og ble møkklei før jeg nådde ned til feilen. Kanskje jeg våger nå utover høsten.

        1. Det går nok bra. Tar den frem en dag, helt sikkert. Jeg strikker masse annet for tiden. Det jeg undrer meg over, er at de unge med liten strikkeerfaring får til den bølgegenseren, mens vi andre sliter med å skjønne forklaringer i oppskriften.

          1. Viktig å ta det når lysten er der. Kanskje du har rett at flere unge får den til enn eldre. Men det er ikkje min erfaring, de som har spurt meg har variert veldig i alder, ingen ekstakt aldersgruppe i grunn.
            Men det er bare min oppfatning. 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg