“Lån” av andres design

Jeg vet jeg har skrevet om dette før og jeg er redd det ikke er siste gang jeg må ta for meg dette temaet. Idag våknet jeg ok en gang til ett innlegg på Facebook hvor noen hadde tatt deler av min oppskrift og lagt ut som sitt eget på ett innlegg for å dele mønsteret fritt med andre. Misforstå meg rett, jeg setter pris på alle som liker oppskriftene og mønstrene mine, men det finnes grenser. Jeg tenker du står fritt frem til å gå inn på bloggen min når som helst og du står fritt til å bruke det mønsteret eller designet som du måtte ønske. Det er ikke her problemet kommer inn.

Problemet er som sagt når du som bruker det deler det fritt med andre som om det er ditt eget! På di fleste sider inne på Facebook finnes det også regler for hva som er lov å dele og ikke og det er her mine tanker kommer inn. Regel heter både vis blogg, Facebook og som meg designer Copyright.

Så saken er egentlig grei og enkel, del gjerne mine design og oppskrifter, men del det via å linke til hvor du faktisk finner det du deler og ikke del det fritt selv som du skulle ønske og lat som det er ditt!

Selv synes jeg ikke dette er for mye å forlange eller forvente men at dette heller går under gjensidig respekt alle veier.

Selv slettet denne person som hadde delt i dag innlegget sitt og 80 % av gangen gjør folk dette når de får en melding om det. Men saken er at jeg mener det burde være unødvendig å hele tiden måtte gi beskjed hver gang en oppdager en sak som dette.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg