Larsbua

Da er det dagen før dagen og i morgen begynner årets stikk ut sesong. Det skal sies at jeg jukset litt her og tok turen før sesongen har begynt, men etter å ha fått snap av utallige venner som har vært å besøkt denne bua måtte jeg bare ta med meg Snoopy og Lexie og teste ut stien jeg også. 🙂

Utsikten kan en ikke klage på når en er heldig med turværet og hundene var enige der de satt så fint og så utover Frei, Gjemnesbura og lengre.

Turen til Larsbua er en fin tur om du går alene, sammen med venner og eller familie eller slik som meg denne dagen; to tullete boffer! Når du kommer opp til Larsbua har du storslått utsikt mot Straumsnes, Gjemnes og Averøya skrives det på moroturer og dette stemmer jo perfekt på skikkelige finværsdager. Larsbua er ei lita bu med benker og bålplass hvor du kan nyte matpakka under tak hvis det er dårlig vær eller ute rundt grua. Før bua ble bygd var det benker og grue på stedet, derfor kalles også plassen for visstnok “benkan”.

 

 

Turen går fra Flatset (tidligere møbelfabrikken) på Frei. For å starte turen krysser veien Flatsetbakken og går deretter inn i veien Vollabakken og for å være sikker på at du er på rett vei kan du se i starten av denne private veien ei fin brun “postbu”. Vollabakken er privat og det skal/er ikke lov å kjøre eller parkere langs denne veien. Etter 100 meter passer du på å holde til venstre oppover bakken og du kan se Seterhaugen og Freikollen langt der fremme hele veien mens du går.

Veien går etterhvert inn i skogen på fin bred skogsvei, så her er det bare å følge skogsveien helt til du møter en like bred skogsvei som går til venstre. Følg denne videre til du ser en sti som går slakt oppover til høyre, denne stien går inn i en magisk trollskog og fortsetter oppover og du skjønner at du er på rett vei opp til en storslått utsikt. Når du har kommet til “toppen” møter du nok en bred skogsvei og du følger den helt frem til Larsbua som du får på høyre side.

Heldig er jeg som har hunder som er villige til å sitte lenge nok til å ta bilder, men det skal sies at Snoopy er noe tøffere enn Lexie som dere ser. Lexie måtte ligge på benken da den bare var så “høyt” opp, dere skjønner jeg har en hund som har høydeskrekk og er mørkeredd.

Så det rare med disse to; Lexie er tøffere en toget så lenge alle fire poter er plantet trygt på bakken mens Snoopy er tøffere en toget når han sitter i høyden og gjerne inntil meg eller matfar eller på motorsykkelen.

Stien opp til LArsbua er ikke tilgjengelig for rullestolbrukere ei heller de med barnevogn. Stien går over 0,2 km. asfalt og 1,8 km. god sti, selve turen er på 2 km. om du går samme vei frem og tilbake, men går du runden rundt får du en sti på 4 km.

 

 

 

 

 

 

4 kommentarer
      1. Heilt enig med deg, beste som finnes nå som snøen forsvinner og dagenen blir lysere og varmere. Tusen takk, ja disse to er virkelig mine hjertebarn.😍

    1. Hei. Her får man bare lyst på tur. Håper det er grei at jeg låner et par bilder av Larsbua og utsikten. Kan være at en voffs eller to blir med. Jeg skal promotere en tur dit for seniorer i Utdanningsforbundet. Bruker de ikke før du har gitt klarsignal. Kan da også legge ut link til bloggen, så flere kan lese den fine presentasjonen 😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg