Mariusvotter

Jeg har lett mye etter enkle votter med Mariusmønster, men har egentlig kun funnet mønster som er beregnet på toving. Så derfor etter mye leting i både hefter og på nett har jeg kommet frem til at jeg må ordne egne votter.

Onkel har lenge ønsket seg votter og dette måtte jo innfries. Så derfor var det fra med blanke ark og tegnestifter til. 🙂

Etter litt frem og tilbake fikk jeg tilslutt til en oppskrift jeg ble fornøyd med som passet en garn på 22 masker per cm. Som starthjelp tok jeg tak i oppskriften på pulsvanter i Mariusboka. Og her ser dere resultatet.

Ny votter i Mariusmønster.

 

Garn;

  • Smart fra Sandnes garn.

Mengde;

  • 50 gram av hver farge.

Pinner:

  • Settpinner i størrelse 3 og 3,5.

Størrelse:

  • Dame (Herre)

Oppskrift;

  • Legg opp 44 (44) på pinne 3 med rødt.
  • Strikk 25 omganger vrangbord 2 rett og 2 vrang eller så lang som du måtte ønske den.
  • Skift til pinne 3,5 og samtidig øk jevnt fordelt til 56 masker.
  • Følge nå mønsteret te Marius pulsvanter (men oppned, da jeg begynte med det røde).

Etter mønsteret med rødt fell to masker rundt for å få maske antallet til å gå opp i mønsteret.

Når du kommer til midt i krysset på vei oppover setter du av 11 masker til tommel på en tråd eller sikkerhetsnål, passe på at du setter de på motsatt side på vott nr. 2. Så legger du opp nye 11 masker og fortsetter å strikke mønster sånn som diagrammet viser.

  • Etter siste mønster er ferdig feller du 2 masker jevnt rundt slik at du sitter igjen med 13 masker på hver pinne.
  • Strikk 6 (10) omganger med blått.

Felling på vott;

  • Fell siste maske på hver pinne på hver omgang helt til du har igjen 12 masker.
  • Klipp tråden og dra tråden igjennom maskene.

Tommel;

  • Plukk opp de 11 maskene til tommel og plukk opp 11 masker over og 1 på hver side av tommelen. Strikk nå en gang som du samtidig feller til 20 (22) masker. (synes dette ble beste da åpningen ble passe, men uten felling ble tommel litt vel vid).
  • Strikk 16 (18) omganger med blått på tommelen.

Felling på tommel;

  • Fell siste maske på hver pinne på hver omgang til du har igjen 8 masker.
  • Klipp tråden og dra tråden igjennom maskene.
2 kommentarer
    1. Hei! Takk for deling av oppskrift. Skal prøve meg på denne, men der du skriver «fell to masker jevnt rundt slik at du har 13 masker på hver pinne» ble jeg usikker. Bruker du 4 (5 stk inkludert pinnen du strikker med) pinner på strikketøyet når du stikke votter?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg