Marsipankake til Mc klubben

Dette er egentlig uke 45 kaken til mc klubben, men den kommer først denne uke da jeg har helt glemt å skrive ned oppskriften. Siden det var tirsdagen etter Halloween følte jeg tiden var inne for å lage en så kalt “skummel” kake. 🙂

Så derfor slo jeg til med min første marsipankake noen sinne og den ble slik som dette.

Uke 45 og ny klubbkake til mc klubben.

Denne kaken består av litt og hvert. Så her er det noe for en hver søtmoms som har lyst på noe godt.

Ingredienser til bunn (lag to bunner);

  • 67 gram mørk kokesjokolade.
  • 67 gram meierismør.
  • 1 dl sterk kaffe, så sterk som du selv liker.
  • 2 store egg.
  • 150 gram sukker.
  • 100 gram hvetemel.
  • 1 ts bakepulver.
  • 12 – 15 gram hockeypulver eller lakrispulver.

Fremgangmåte for bunnene;

  1. Brekk sjokoladen og smelt den sammen med smør og kaffe og sett til den er romtemperert.
  2. Visp egg og sukket til eggedosis.
  3. Sikt inn, hvetemel, bakepulver og hockeypulver.
  4. Rør til slutt inn sjokolade-, smør- og kaffeblandingen.
  5. Stek nederst i ovnen i ca. 30 minutter på 170 grader.

Ingredienser til sjokoladekrem;

  • 200 gram mørk kokesjokolade.
  • 225 gram melis.
  • 100 gram meierismør.
  • 1 egg.

Fremgangsmåte for kremen;

  1. Smelt sjokoladen på svak varme.
  2. Kjør egg og smør sammen med en k visp i en kjøkkenmaskin.
  3. Tilsett melisen.
  4. Rør inn den romtempererte sjokoladen.

Montering;

  1. Smør ett lag med sjokolade krem på første bunn.
  2. Sett oppå neste bunn.
  3. Smør hele kaken inn i ett lag med kremen og lag den glatt før du setter den kaldt.
  4. Gjenta steg nummer 3 en gang til slik at hele kaken er dekt med krem og sett den kaldt igjen.
  5. Legg over ett marsipanlokk – dette kan du kjøpe ferdig kjevlet eller kjevle selv, det er da lettest å få den svar da jeg ikke vet om det finnes ferdig lokk i svart.
  6. Helt til slutt legger du på ett lag med hvit marsipan som er i det designet du ønsker, selv fikk jeg hjelp til å tegne det ut av en venn.
  7. Jeg valgte å farge designet litt rødt og så lagde jeg øynene og neseborene helt røde for å få til uttrykket. Du kan selvfølgelig gjøre det slik du selv vil, men ved å legge lag på lag får du en dybde på selve kaken.
Selv synes jeg den ble både tøffe og fikk ett sånn passe Halloweenuttrykk.
2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg