Mini eplekake

Så var vi her igjen! Besøk i kveld og perfekt tid til teste ut en minikake før jeg skal bake en større kake i morra for å teste på Mc klubben også denne uken.

Kaller det minikake da det kun er to menn som skal spise i kveld, så ingen poeng i å lage en stor kake. I kveld prøvde jeg meg på en mini variant av en eplekake men en liten vri. Marengslokk på toppen.

Mini eplekake med marengs.

Den ble ikke perfekt, iallfall ikke marengsen. Det er min egen feil at jeg bommet litt på varmen i ovnen. Men det gjør ingen ting for smaken var innenfor og gutta spiste den mer en gladelig. 🙂

Ingredienser til kaken;

  • 125 gram meierismør.
  • 125 gram sukker.
  • 2 egg.
  • 125 gram hvetemel.
  • 2 spiseskjeer melk.
  • 2 t-skjeer kanel.
  • 2 t-skjeer vaniljesukker.
  • 8 til 10 epler fra hagen.
  • 1 liten neve peanøtter.

Ingrediensene til marengsen;

  • 2 eggehviter.
  • 4 spiseskjeer sukker.

Fremgangsmåte;

  1. Del opp eplene i skiver og ha i en bolle med kaldt vann.
  2. Sett bollen i mikroen på 5 minutter slik at epleskivene blir myke.
  3. Kjør smør og sukker hvitt.
  4. Ha i ett og ett egg.
  5. Ha i melken.
  6. Ha i de tørre ingrediensene.
  7. Legg deigen i formen selv har jeg brukt en form som måler ca. 16 x 16 cm.
  8. Legg epleskivene i formen etter slikt ett mønster du selv liker.

    Selv la jeg epleskivenen i ett rosemønster.

  9. Strø på litt hakkete peanøtter.

    Strø på peanøtter.

  10. Stek kaken midt i ovnen på 180 grader i 30 minutter,
  11. Nå mens kaken står i ovnen lager du marengsen. Pisk den stiv med litt og litt sukker av gangen.
  12. Ta kaken ut av ovnen og legg marengsen over kaken. Om du vil kan du tilsette litt konditorfarge i marengsen slik som meg.

    Sprøyt marengsen over selve kaken.

  13. Sett den tilbake i ovnen og stek den i ca. 10 minutter til.

Nå er den bare å servere og høre om du får like gode tilbakemeldinger som meg. Som sagt ble ikke utseende perfekt denne gangen, men smaken er jo viktigere og den sitter. 🙂

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg