Mini Skappel genser i den originale versjonen

Nå skal jeg være så ærlig å si at jeg faktisk ikke vet om Dorthe Skappel har kommet med noen barnegenser til størrelse 1 år. Men jeg fikk spørsmål om å strikke en og jeg brukte derfor oppskriften i skappebok Skappelstrikk som utgangspunkt til denne her.

Min første skappelgenser i mini utgave.
Utgangspunktet for min mini utgave er den jeg tror er den første skappelgenseren som Dorthe Skappel designet.

Så kort fortalt har dere her er min variant av denne genseren. Om det egentlig kan kalles en original genser er jeg usikker på, både denne og Dorthe Skappel sin aller første også. For jeg må innrømme at jeg husker vi strikket slike gensere på barneskolen når jeg gikk der.

Men uansett original eller ikke, her har dere iallefall min utgave av genseren i størrelse 1 år.

Utstyr:

  • 2 nøster Mini alpakka fra Sandnes garn, kode nummer 7572 petroleum.
  • 2 nøster Suri fra Sandnes garn, kode nummer 7572 petroleum.
  • Rundpinne nummer 6
  • Settpinner i nummer 6.

Fremmstykke:

  1. Legg opp 44 med en tråd fra hver garntype.
  2. Strikk vrangbord 8 pinner med 2 vrang og 2 rett frem og tilbake.
  3. Strikk så riller videre oppover til du har 36 riller.

Når du er ferdig måler fremstykke ca. 32 cm.

Bakstykke:

  1. Legg opp 44 med en gård av hver garntype.
  2. Strikk vrangbord 8 pinner med 2 vrang og 2 rett frem og tilbake.
  3. Strikk så riller videre oppover til du har 39 riller.

Når du er ferdig måler bakstykke ca. 35 cm.

Halsen:

  1. Halsen er en type båthals.
  2. Halsen består av at du strikker sammen de første og siste 12 maskene på fremstykkx og bakstykk. De midterste 20 maskene midt på fremstykke og bakstykke utgjør halsen og disse felles bare rett av.
  3. Skulle du ønske en liten detalj ekstra kan du hekle en runde med fastmasker rundt åpningen.

Arm:

  1. Legg opp 28 masker med en tråd av hver kvalitet.
  2. Strikk vrangbord 8 pinner med 2 vrang og 2 rett frem og tilbake.
  3. Strikk så riller opp over til armen måler ca. 21 cm. og samtidig øker du 2 masker på hver 5 rille.

Når den er ferdig har du 23 riller og 36 masker og strikker en til.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg