Moccakake

Så er det slik at så å si alt av sosiale sammenkomster er over for nå takket være convid 19. Men smitten er såpass liten her i byen og derfor hadde vi ett lite “julebord” på Drømmestrikk etter arbeidstid. Vi er såpass få ansatte at det er enkelt å holde avstand og på den måten ingen større sjanse for smitte en ved ellers. Vi kosa oss med enkel mat og en kjempegod kake pluss masse god prat. Så ingen stor fest, bare en koselig liten sammenkomst.

Og det var etter dette jeg tenkte at denne kaken må jeg prøve å lage en variant av. For vi fikk servert en nydelig Moccakake fra Kos på Alti Futura, bare se her;

Moccakake fra Kos hos Alti Futura.

Alle tre lagene smakte helt fantastisk, selv om den var ekstremt mektig.

Her snakker vi kake som er mektig og stykkene var ikke små, men så utrolig godt det var.

Så når jeg bakte denne til gutta i Mc klubben lagde jeg min mye mindre eller rett og slett lavere. Litt for at det ikke skulle bli en slik mektig kake og at det heller ikke skulle bli så mye til overs. Kanskje kun ett lite stykke til meg som en smaksprøve når han kom hjem. 🙂

Vel slik ble min;

Dette ble min variant i noe mindre skala.

Ingredienser på mandelbunn;

  • 2 eggehviter.
  • 75 gram melis.
  • 100 gram mandelmel.
  • 25 gram mandler.

Ingredienser på sjokoladefyll;

  • 0,5 dl kremfløte.
  • 0,5 dl sterk kaffe.
  • 2 spiseskjeer cream fresh.
  • 100 gram hvit sjokolade.
  • 100 gram mørk sjokolade.
  • 10 gram meierismør.
  • 25 gram sukker.

Ingredienser på mokkakrem;

  • 2 eggeplommer.
  • 2,5 dl kremfløte.
  • 2 plater gelatin.
  • 2 ts espressopulver.
  • 25 gram sukker.
  • 150 gram mørk sjokolade.

Fremgagsmetode på bunn;

  1. Bland melis sammen med mandlmel.
  2. Stivpisk eggehvitene og vend forsiktig inn mandel- og melisblandingen.
  3. Fordel massen i en rund kakeform på 22 til 24 cm.
  4. Grovhakk mandler og strø over bunnen.
  5. Stek midt i ovnen på 165 grader i 25 minutter.
  6. Avkjøl.

Fremgansmetode på sjokoladefyll;

  1. Kok opp fløte, kaffe, Cream fresh og sukker.
  2. Hakk sjokoladen i mindre biter og tilsett smør.
  3. Hell over fløteblandingen og la smør og sjokolade smelte i den.
  4. Rør uten at det blir for mye luft i blandingen.
  5. Når mandeldbunn er avkjølt og fløte/sjokoladeblandingen er romtemperert heller du fløte og sjokoladeblandingen over mandelbunn.
  6. Sett den så i kjøleskap til alt er stivnet.

Fremgangsmetode på moccakrem;

  1. Legg gelatinplatene i kaldt vann.
  2. Kok opp 2 eggeplommer, 25 sukker og 0,5 desiliter av kremfløten på svak varme mens du rører. La det småkoke til det begynner å tykne. Rør hele tiden! Trekk kjelen bort fra varmen.
  3. Rør inn espressopulveret.
  4. Ha deretter i sjokoladen og rør med en slikkepott til all sjokoladen er smeltet og alt er jevnt blandet.
  5. Avkjøl til romtemperatur.
  6. Varm opp 2 spiseskjeer kremfløte i en kjele til den begynner å ryke og fjern kjelen fra varmen.
  7. Klem vannet ut av gelatinplatene og løs dem så opp i den varme fløten.
  8. Pisk resten av kremfløten til krem.
  9. Tilsett gelatinblandingen sakte i kremen mens du visper på medium hastighet. Sørg for at du får blandet alt godt.
  10. Bland kremen sammen med sjokoladeblandingen.
  11. Fordel sjokoladekremen over bunnen som står i kjøleskapet og plasser kaken tilbake i kjøleskapet i minst 1 time. Selv lot jeg den stå over natten.Har du lyst kan du toppe den med grovhakket peanøtter og eventuelt litt karamellsaus slik som jeg gjorde. Jeg tok bare en håndfull peanøtter og brukte ferdig karamellsaus på flaske denne gangen.

Dette er som sagt ikke en kake jeg har laget før nå, men heldigvis ble det igjen ett lite stykke til meg. Og om jeg skal si det selv smakte det utrolig godt og jeg kommer garantert til å lage den igjen. 🙂

Ett lite stykke til meg ble igjen og kaka smakte så godt om jeg skal si det selv.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg