Møter ny utfordring på strak arm!

Denne genseren har jeg strikket før og jeg har jo også fortalt om at jeg har strikket den med raglandsfellimg før, men denne gangen tok jeg nok ett steg videre i utfordringen.

 

Med andre ord så lever jeg fortsatt etter Pippi sitt prinsipp; Dette har jeg ikke prøvd før, så får det helt sikkert til!

 

Bakgrunn for dette forsøk er at ei venninne er litt mindre en mange oppskrifter tilsier og jeg har strikket flere gensere og jakker til henne, men denne gangen ønsket hun en genser som ikke var så “posete”.

Janneckegenseren er jo fra designer sin side allerede litt baggy etter ønsker fra Jannecke  selv sitt ønske og oppskriften kommer kun i to størrelser; S/M og L/XL. Men venninna mi er noe mindre og derfor ønsket hun en størrelse som ble mere XS/S, så her var det bare å ta målebånd fatt og regne seg frem til litt små endringer og endelig resultat ble akkurat slik vi begge håpet på.

Jeg har fulgt oppskriften sinne anbefalte pinner nummer 7 og 9 pluss i tillegg brukte jeg også originalgarnet som står i oppskriften, altså ett av mine absolutte favorittgarn for tiden Pus og i tillegg Mini Alpakka.

Mengden med garn og fangenummer er som følger;

  • 8 nøster Pus fra Du Store Alpakka nummer 4001
  • 5 nøster Mini Alpakka fra Sandnes Garn nummer 1012.

Genseren består som jeg har beskrevet før av dobbelt perlemønster, falske fletter og den blotte store fletten i midten. Jeg må si jeg elsker dette mønsteret og skal som sagt tidligere lage en til til meg selv også, jeg må bare finne fargen som jeg vil strikke min i…..store problemer når det finnes så mange fine farger med andre ord.

I tillegg så lagde jeg altså denne med raglanfelling, dette rett og slett for at vi begge ble enige om at vi syntes dette var finest og i tillegg så slipper en alle disse sømmene i ermehullene.
Oppskriften finner dere i Enda Mer Bystrikk så jeg kan ikke dele selve oppskriften med dere, men jeg tenkte jeg kunne dele mine endringer og min fremgangsmetode med dere.

Så her kommer de på løpende bånd på hvordan jeg tok fatt på størrelse XS/S;

Bol (her valgt jeg å strikke genseren rundt og ikke frem og tilbake, derfor la jeg opp masker for både frem- og bakstykke):

  • Legg opp 124 masker på pinne nummer 7 og strikk 7 cm vrangbord = 12 omganger for min del.
  • Skift til pinne nummer 9 og øk fra 62 masker til 66 masker på ryggen og fra 62 masker til 69 masker på fremstykke, jeg valgte som oppskriften sier og øke mest der flettene skal være.
  • På bakstykke strikkes det dobbelt perlestrikk hele veien, mens på fremstrykke strikkes det perlestrikk over de 18 første og siste maskene og mønster slik oppskriften sier over de 33 som er i midten.
  • For å få rett lengde strikket jeg rundt til arbeidet målte ca. 39 cm. og for meg ble det tilsammen 26 perler.

Erme (disse strikket og også rundt og ikke frem og tilbake slik oppskriften sier og jeg tok utgangspunkt i hva oppskriften sier på størrelse S/M):

  • Strikk 16 omganger vrangbord.
  • Øk på hver 10 omgang (for meg er dette viktig da jeg liker symmetri og vil at økningen skal komme likt hele veien).
  • Strikk 8 omganger etter siste økning og armene måler ca. 49 cm. = 33 perler her for min del.

Ragland:

  • Jeg felte 8 makter i hver side på bolen og under hver arm.
  • Så strikket jeg standar ragland til ønsket lengde før jeg begynte på selve halsen.

Halsen:

  • Denne strikket jeg slik som oppskriften sier rett og slett for at jeg synes dobbel hals er mye finere selv om det er noe drygere å strikke.

Mine endelige mål når genseren var ferdig ble som følger:

  • Hel lengde ble 61 cm.
  • Arm måler 49 cm.
  • Overvidde ble 100 cm.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg