Nervøs for å kjøre min egen bil

Reklame | Biltema

Fra første stund når jeg kjøpte min første bil og frem til den dag i dag har dette aldri skjedd før. Jeg har nemlig aldri hatt angst for å sette meg bak rattet og kjøre min egen bil.

Solskinnsdag, men allikevel lettere angst for å kjøre min egen bil.

Selvfølgelig har jeg opplevde at mine bilder tidligere har måttet hatt noen reparasjoner, men ikke på denne måten.

Min første bil var en Nissan, en grønn og egentlig veldig grei bil. Eneste problemet jeg møtte på den var en ABS sensor som røk. Dette skjedde ved at bilen pep når jeg bremset og ifølge han som fisket det var dette normalt. Den gang ente det opp med at en mann av en pasient av meg fisket det fort for meg, så det gikk overraskende fint.

Neste bil var en sølvfarget Opel, denne var noe mindre og jeg møtte ikke noen store utfordringer på denne. Eneste grunnen til at jeg byttet den ut var på grunn av at den var litt lav og ikke hadde så god plass bak til kofferter og slikt. Så derfor dro jeg på Autoservice her i byen og byttet den inn.

Som innbytte fikk jeg litt noen tusen avslag på den nye bilen og fikk i tillegg med både eukontroll, full service med det meste av nye deler, pluss helt nye vinterdekk. Toyota Rav som jeg ente opp med er virkelig min beste bil så langt.

Så når da denne bilen som jeg av en eller annen grunn har døpt Adam streiket på veien mellom Sunndalsøra og Kristiansund fikk jeg rett og slett litt hetta. Derfor er jeg så takknemlig til høyere makter over verden beste kjærest som klarte å holde meg rolig. Så etter flere samtaler med han pluss en veldig vennlig kar fra mekonomen kom jeg meg hjem. Selv med motorlampe som lyste og det kom opp beskjeder som jeg ikke forsto. Ikke klarte jeg å kjøre fortere enn 60 km i timen heller, faktisk så gikk det så sakte som 35 km i timen opp Freifjordtunnelen. Så følelsen av å komme hjem er en følelse jeg ikke kan beskrive.

Men selv om jeg kom meg hjem, betyr ikke dette at problemene var over. Bilen varslet fortsatt så kjæresten måtte til verks. Han var mye mere avslappet enn meg og fant relativt fort ut hva det var takket være en feilkodeleser med fargeskjerm OBD2 fra Biltema.Med stor fargeskjerm og hurtigtast for rask kontroll av feilkoder, live data og systemstatus.

  • Denne feilkodeleseren leser og fjerner feilkoder lagret i bilens motorstyringsenhet. Den fungerer i prinsippet med alle biler som har OBD-II eller EOBD + CAN, altså alle amerikanske biler fra 1996 og europeiske/asiatiske biler fra 2002.
  • Henter generiske og produsentspesifikke feilkoder
  • Slukker varsellamper, sletter feilkoder og tilbakestiller sensorer
  • Live data
  • Freeze Frame Data
  • I/M Readiness
  • Leser VIN-koder
  • CD med feilkodebibliotek
  • Standard: OBD-II/EOBD+CAN
  • Protokoll: VPW, PWM, KWP, CAN, ISO 9141 for alle biler, SUV-er og lette lastebiler.
Bilen måtte opp på bukker og kjærest måtte under for å undersøke.

Dette førte til at han skjønte filteret kanskje var årsaken og da lånte vi altså denne dingsen av en venn. Den viste at det var en sensor som registrerte noe, diesel partikkelfilteret var tett. Så vi måtte ha på ett middel på dieseltanken med navnet Dieselpartikkelfilterrens 200 ml.

  • Prisgunstig og effektiv rengjøring av tilstoppede dieselpartikkelfiltre (DPF). Optimal ved hyppig bykjøring. Kan også brukes forebyggende. Soten brennes av under drift ved hjelp av en drivstoffbåren katalysator som reduserer sotens antenningstemperatur. Regelmessig bruk gir bedre forbrenning og forebygger driftsstopp og motorvarsler.
  • Egenskaper
    • Starter rengjøring ved cirka 250 °C istedenfor 400 °C
    • Utmerket stabilitet under alle kjøreforhold
    • Tåler drivstoff med høyt svovelinnhold
    • Påvirker ikke parafindannelse i kaldt vær
    • Økonomisk fordelaktig
    • Rengjør dysene for å redusere fremtidig sotdannelse i filteret
    • Filterets kontrollampe slukkes etter vellykket rengjøring

Etter at kjæresten så kjørte bilen en del mes jeg satt på å leste sensoren, løste vi altså problemet. Så min angst viste seg å koste litt diesel og 126 kroner til rens. Dette sier seg jo selv ikke er det verste, men allikevel kjente jeg på angsten av å sette meg bak rattet på den igjen.

Så nå krysser jeg fingrene for at dette fortsetter å funke bra og at jeg slipper angst hver gang jeg kjører. Satser rett og slett på at Adam og jeg fungerer som ett team fremover og vi slipper slike hendelser i fremtiden. For som sagt så liker jeg bilen veldig godt og har ikke lyst å bytte den ut med det første.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg