Nisser over skog og hei – barnevennlig?

Altså, når skulle jeg ikke legge meg mere i denne debatten om en karakter fra Nisser over Skog og Hei bruker blackface sminke eller ikke. Som jeg sa i innlegget i går så støtter jeg ingen som bruker blackface som humor, men jeg mener heller ikke det er det i dette programmet.

Men grunnen til at jeg skriver dette en gang til er Espen Thoresen sitt innlegg i debatten.

Espen Thoresen.
Bilde fra Dagbladet og tatt av Anders Grønneberg.

Espen Thoresen starter det hele med å si at programmet / serien Nisser over Skog og Hei er barnevennlig.

Seriøst?

Barnevennlig å vise humor om en mann som er pedofil? Og ja jeg står for de ordene. Jeg har sett lite av serien men det er ganske enkelt å få med seg kun på ett klipp av korlederen. Jeg nekter fortsatt å vise klippet her på bloggen min, da jeg ikke ønsker å ha slik her. Men det er lett å høre på ordene i ett lite klipp hva det betyr. Selv om jeg ikke egentlig ønsker disse ordene på bloggen heller, så føler jeg likevel de å til for at poenget skal komme frem. For bare hør på disse ordene;

  • “Jeg har selv ikke barn, ikke samværsrett til egne barn å sånn sett blir det ekstra meningsfylt å gjøre ting sammen med andres barn.”
  • “Jeg filmer ofte treningen da dette var noe jeg læret da jeg var svømmetrener for gutter 9 år.”
  • “Ett pussig fenomen er at hvor bedre forhold jeg får til barna, jo dårligere forhold får jeg til foreldrene.”
  • “Jeg får oppleve ting med deres barn som de kanskje ikke får oppleve selv.”
  • “Jeg har litt lavt blodsukker selv, så jeg skal inn å få meg litt godteri.”

Den siste setningen er er i ett klipp hvor han har flere gutter bak i en hvit varebil og så selv går inn.

Å lokke med seg barn ve hjelp av godteri er noe som har blitt sagt og brukt som lokkemiddel av slike predatorer i all sin tid.

Så hvordan du kan stå frem å si at dette programmet er barnevennlig er uforståelig for meg. For meg er dette noen som burde blitt visst med forvarsel for barn eller visst kun når voksne kan se på om det må vises. Men igjen når det er sagt er det ikke vanskelig for å barn å få sett dette uansett. Så på dette grunnlaget er jeg glad serien er tatt av luften!

Jeg synes bare det er synd at TV Norge tar serien av luften på grunn av liksom rasisme mens de lar humor om en voksen mann som gjør overgrep på barn er greit!

Nå skal det sies at jeg ikke har sett hele serien, men jeg ønsker heller ikke det. For når dette kun er fra ett klipp, grøss jeg med tanke på hva mer han gjør og sier utover i serien.

 

Instagram HER – Facebook HER – SnapChat Unjem

2 kommentarer
    1. Nå er jo ikke denne karakteren du nevner en del av Nissene over skog og hei?
      Dette var en karakter Espen spilte for over ti år siden, og har selv sagt at denne hadde ikke fungert i dag. (Ikke at den fungerte på 90-tallet heller)

      1. Vel kanskje du skal lese innlegget en gang til. For jeg har ikke sagt at Espen er en karakter, jeg kommenterer hva han slev har uttalt seg om og hvorfor jeg synes det er feil.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg