Nisser over skog og hei – tatt av skjermen -er det riktig avgjørelse eller ei?

Altså la meg først starte med å si at jeg ikke har sett hele denne serien selv. Ei heller er jeg for rasisme eller at noe som blackface skal bagatelliseres. Men når det er sagt er jeg ikke enig i at serien skal taes av serien på bak grunn av TV Norge sin begrunnelse om rasisme.

I disse tider virker det som om alle skal krenkes for noe, uansett hva det måtte være. Og vet du hva? Det lille jeg har fått med meg av serien kan jeg alltids finne noe å bli krenket av jeg også om jeg skal være ærlig.

Men bare så det er sagt igjen så bagatelliserer jeg ikke personer med mørk hudfarge sin rett til å føle seg krenket, men har det ikke gått for langt. Men igjen når det er sagt er karakteren til Espen Eckbo «Ernst-Øyvind» virkelig blackface? Slik jeg har sett spiller Espen Eckbo så å si alle karakterer, altså en hvit mann som spiller mange personer for å ha ett mangfold i serien.

Karakteren til Espen Eckbo «Ernst-Øyvind».

Før jeg går videre på hvorfor jeg helt ærlig kan si at jeg ikke likte det jeg såg eller hørte la oss ta med hva black face faktisk er;

  • Blackface («svartfjes») er en amerikansk betegnelse på det å male ansiktet svart eller brunt for å karikere personer med mørk hudfarge.
  • Praksisen stammer fra amerikansk populærkultur på 1800- og 1900-tallet.
  • «Blackface» betegner særlig teatersminke der ansiktet blir sotet med brent kork eller skokrem bortsett fra området rundt leppene, som kunne markeres overdrevent store, med lys farge.
  • De bar ofte parykk, hansker og slitte klær for å forsterke stereotypien.
  • Også svarte skuespillere har opptrådt i blackface.

Om man ser denne disse punktene her i kontekst med karakteren fra Nisser over Skog og hei, kan jeg ikke se helt hvordan det kan sammenlignes.

Jeg forstår mange fortsatt sitter å føler på rasisme og det er langt i fra greit eller innafor i dagens samfunn. Men om vi skal ta ett program av luften på grunn av noen sine krenkelser, burde vi vel tatt av flere som for eksempel;

  • Modern Family –  her får vi se alle stereotyper innen homofili.

Så la meg si hvorfor jeg synes lite om serien Nisser over Skog og Hei.

Det er faktisk veldig enkelt å forklare, det går helt enkelt ut på en annen karakter som jeg rett og slett finner forkastelig. Lang mere over streken enn årsaken til at serien blir fjernet. Karakteren «Yann Johansen» som spiller korleder gjør meg rett og slett kvalm. Her ser vi en mann som rett og slett går under kategorien pedofil! Her kunne jeg lagt inn ett klipp som viser hva jeg vil frem til og jeg kunne også skrevet ordene han sier i serien, men nei jeg vil ikke vise eller skrive det her.

Men vet du hva TV Norge og Espen Eckbo?

Å vise frem en slik karakter som humor er så langt i fra grensen som er greit som jeg finner. Ja, her føler jeg meg krenket, men isteden for å kreve serien av skjermen har jeg heller skiftet kanal. Min rett enkelt og greit, de som ser på kan underholdes om de vil og ønsker, så lar jeg være å se på. Dette kan alle som finner noe di ikke synes passe inn.

Men for meg går faktisk pedofil over black face i grunn for å ikke vise dette på tv. Jeg ble rett og slett kvalm, sint og frustrert når jeg såg det lille jeg såg av denne karakteren.

Så mitt spørsmål til TV Norge og Espen Eckbo blir; Dere tar av serien på grunn av at noen har klaget over Black Face, men allikevel sier at humor må få vises frem. Synes dere virkelig det er humor i en mann som forteller og sier rimelig klart i fra om hva han synes om gutter er greit? Vet du hvor mange som har opplevd overgrep en gang i livet og kanskje påvirkes av det han sier? Pedofili er faktisk en forbrytelse som fortjener straff, en karakter som spiller mørkhudet er ikke en forbrytelse.

For meg finnes det ingen mennesker som stiller lavere på rangstigen en pedofile. Å derfor er jeg selv glad for at serien er fjernet. Men når det skal sies; hadde den fortsatt å blitt vist hadde jeg som sagt enkelt å greit skiftet kanal når det ble sendt.

For til alle di eller meg selv som da skal si at de krenkes av noe i serien; om vi alle skifter kanal, blir heller en serie kansellert på grunn av lavt seertall. Hadde ikke det vært bedre enn hvordan ting nå er til dags.

Det virker som det er gått sport i å finne noe å bli krenket av! Er det virkelig dit vi er kommet?

Jeg håper virkelig ikke det. For nå som vi står midt i en pandemi er vel heller fellesskapet viktigere. At vi lever i ett samfunn hvor vi alle tar vare på alle og fokuserer på å bli kvitt convid-19 slik at vi kan få tilbake friheten vi alle så sårt savner. Teller ikke dette mer en å bruke energien på en serie som er spilt inn for flere år siden og har blitt vist på tv i flere år?

2 kommentarer
    1. Jeg ser ikke ikke det på som noe galt at de sendte serien, men i dag blir folk støtt for alt mulig. Tror ikke Espen Eckbo laget karakteren “Ernst” for å være rasistisk.

      Jeg er uenig i TV Norges avgjørelse i denne sammenhengen.

      TV Norge sender istedet “Nissene på låven”.

      Ønsker deg en kjempefin adventssøndag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Akkurat når det kommer til denne karakteren med mørk hud ser jeg ikke problemet e heller. Mem e slår av på grunn av den andre karakteren. For meg er det ikkje utseende det går på heller ordene han bruker. Det er rett og slett forkastelig.
        Men ja i dag blir folk krenket av alt. Ser jo til og med ei blir krenket av at Mads Hansen tapte ett veddemål om selvtan. Så med andre ord kan en snart ikkje ta sol hverken i solarium, ute i solen eller selvtan.
        For e du sånn som meg som blir veldig fort brun, er vel det også å tråkke over streken.
        Det blir for gala når selv brunfarge på grunn av soling skal bli sett på som black face også!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg