Pepperkaketrær

Reklame | Jernia, Blomsterberg og Cacas.

Jeg har lagt ut på mitt største prosjekt innen baking noen gang, tror flere tenkte tøft men litt gal som prøver. Men uten at jeg skal røpe alt (rett og slett fordi jeg ikke har fått det ferdig ennå) tenkte jeg å dele min litt gode ide.

Når en får litt ville ideer og prøver å sette de ut i liv.

Jeg har sett andre gjøre liknende før men jeg har aldri testet det selv. Jeg har nemlig begitt meg ut på å bygge ett annerledes pepperkakehus og dette huset måtte jo selvfølgelig ha noen trær. Siden alle ideene med huset og det som skal stå inni er i 3D dimensjon måtte jo også trærne være det. Men akkurat hvordan jeg skulle gå frem for å få det til var jeg ikke sikker på. Jeg har jo sett folk gjort det ved hjelp av stjerner, men når jeg kom over det nydelige settet med snøfnugg hos Jernia var ideen sikret.

Hvor søte er ikke dette settet med 4 snøfnugg fra Blomsterbergs?

Med disse tenkte jeg at trærne mine fikk ennå mere detaljer over seg enn ved vanlige stjerner. Settet består av 4 deler og til å bygge to trær bakte jeg 4 av hver av de 3 største formene og 2 av den minste ut av pepperkakedeig fra Rema 1000. Deretter brukte jeg Royal Icing som jeg farget grønn for å pynte de til med farge. Å når jeg er ferdig med hele huset skal jeg pynte de med litt snø også trur jeg. 🙂

Trærne er ikke de største, så ønsker du høyere må du lage flere deler. Men disse passet til hva jeg skal bruke de til.

Grønn Royal Icing lager du av;

  • 200 gram melis.
  • 1 stor eggehvite.
  • Noen dråper med sitron.
  • Konditorfarge i ønsket farge.

Fremgangsmetode for Royal Icing;

  1. Pisk eggehviten til den luftig og hvit.
  2. Ha i sitrondråpene.
  3. Tilsett melisen litt etter litt. Det kan hende du må variere mengden litt etter hvor mye du trenger og hvor tynnflytende eller tykk du liker den. Den bør ikke være for tynnflytende da det vil gjøre det vanlig å få fint mønster.
  4. Så tilsetter du litt konditorfarge til du får fargen du ønsker, selv brukte jeg Forest Green fra Cacas.

Jeg la først på ett lag på hver og en pepperkake, lot det tørke litt og så la jeg på en ekstra runding midt i før jeg satt en og en del oppå hverandre. Den siste og minste delen lot jeg så på høykant for å få nok en liten vri på de. 😉 Selv synes jeg de ble rett så søte og jeg ente opp med å le litt over meg selv siden jeg syntes det.

Nå er det bare å fortsette på prosjektet pepperkake hus, så gleder jeg meg til å kunne dele det med dere alle. 🙂

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg