Shepherds pai

Nok en gang har jeg hentet en smule inspirasjon av Gorden Ramsey og prøvde meg på å lage en Shepherds Pai. Paien er vel i seg selv ingen stor sensasjon, men gud bedre så godt noe så enkelt kan være.

Ingredienser fyllet;

1 løk

3 hvitløksfedd

meierismør

500 gram kjøttdeig/karbonadedeig av svin, lam, kylling eller storfe.

mais

2 spiseskjeer worcestershiresaus

2 spiseskjeer tomatpurre

salt

pepper

kjøttkraft

hvetemel

vann

Ingredienser potetmos;

poteter

smør

matfløte

ost

salt

pepper

 

Fremgangsmåte;

Frem løk i stekepannen til løken er mør.

Ha i karbonadedeigen og brun kjøttet med løken.

Rør inn worcestershiresausen og tomatpureen sammen med salt og pepper.

Ha i mais.

Hell på kraft og la det småkoke litt til sausen tykner, om du ønsker at den skal tykne mer kan du røre sammen mel og vann og spe litt og litt under omrøring.

Ha så fyllet over i en ildfastform og sett til siden mens du går igang med potetmosen.

Kok potetene – dette kan du i grunn også gjøre mens du steker fyllet, men jeg hadde så god tid at jeg gjorde det etterpå.

Hell av vannet og mos de godt mens du blander inn smør, melk og krydder.

For å få den ekstra god tilsatt jeg også to egg som jeg kom på etterpå.

Ha så potetmosen over fyllet, her kan du bare ha det enkelt oppå slik jeg gjorde eller lage mønster med gaffel eller om du vil bli ekstra fancy kan du bruke sprøytepose.

Stek så hele form i midt i stekovnen på 220 grader i ca. 10 minutter om du skulle være like uheldig å få den noe for brun på toppen kan du dekke til formen med bakepapir når du har fått rett farge.

Som dere ser fikk mosen noen mørke flekker (dessverre) men gud så godt dette er å spise. Dette er virkelig noen som en kan kose seg med både til hverdags og helg.

Kose dere og nyt dagen videre.

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg