Skirenn og fyllefest – viktigere enn smittespredning av Coronavirus!

Er du som meg har du nok tenkt samme tanken nå i helgen hvor Holmenkollrennet går.

Så hva er det det med nordmenn, ski og fyllefest? Her skulle jeg virkelig ønske jeg hadde ett godt svar eller at noen forklarte meg hvorfor nordmenn er så egoistiske og kun tenker på seg selv.

Holmenkollrennet.

Nå som Corona viruset herjer som verst, har mutert, tatt liv (ikke i Norge så langt) og skaper unntakstilstand slik som i California stopper det ikke nordmennene. Helsemyndigheten har avlyst kollenfesqen i frykt for spredning men dette er tydeligvis ikke nok for å stoppe oss.

Værst av alt oppi dette er jo at det var mange mindreårige tilstedet og at politiet måtte ut og be foreldre kontrollere barna sine. De kalte festen rett ut for en fyllefest og dette henger ikke sammen med ett skirenn eller hva? Konsekvensene av en slik fyllefest kan jo være at det blir hyppigere spredning siden mange folk er berusede. Så hvorfor er det slik at hver og en tenker kun på seg selv.

Min tanke er at dette handler om en tanke mange (kanskje de fleste) har; dette skjer ikke meg, jeg er frisk og rask så det er ingen fare for meg. Denne tanken er jo greit nok i seg selv, men kanskje en burde sende en tank til de som faktisk står i fare for å bli alvorlige syke eller i verste fall dø før en gjennomfører en slik fest!

Nå er ikke tanken min å skrive noe her om egoistisk nordmenn i seg selv. Ja, selvfølgelig som du leser over synes jeg det er ille. Men er det det aller verste, eller kunne denne denne festen ha vært unngått?

Svaret er enkelt og greit JA!

For alle skjønner vi at selv om ett renn er avlyst stopper ikke det folkemassen fra å dukke opp. De kan hindre det inne på arenaen og slik, men ikke ute i marka. Folk ferdes og oppsøker friluften og mulighetene de har.

Men fakta er at dette ikke hadde vært ett problem i det helle tatt. Hadde helsemyndigheten og regjeringen gått sammen og avlyst hele Holmenkollrennet hadde denne feste og fyllen aldri blitt noe av. Så hvorfor blir det gjennomført i det hele tatt? Jo for vi nordmenn elsker ski og mange sitter like mye å følger med på tvskjermen som ute i marka. Men er det verdt det? Lurer på om og eventuelt hvor mange som ble smittet igår?

Så klart er det synd at mennesker skal miste underholdningen sin, men seriøst dette handler KUN om ett skirenn. Det er ikke snakk om noe som må gjennomføres i det hele tatt. Derfor er det heller enkelt å tenke at dette handler om penger. Penger får jo ting til å gå rundt og selv om det ikke er x antall tilskuere på arenaen er det jo like vel en inntektskilde for de som arrangerer.

Derfor la oss snu det rundt akkurat denne delen av smittefaren. For er det nordmenn som tilskuere her som er egoister eller er det de som ikke stopper, avlyser eller utsetter rennet?

Dette svaret er enkelt for meg og svaret er det siste.

Sannheten er at om vi ikke kan stoppe folk som sitter i karantene fra å gå ut ytterdøren. Så hvorfor får det da noen til å tro at å avlyse folkefesten men ikke skirennet får folk til å holde seg inne?

Beklager å si det rett ut, men noen ganger må vi bare innse realiteten av situasjonen som vi er i.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg