#1 – Vardegenser til Snoopy

Hvem hadde vel trodd at denne sjarmøren skulle smelte seg slik inn i hjerte hos både Lexie og meg? Gutten som dukket opp som en tøff hund på motorsykkel! Tøffere en toget på sykkel, men langt i fra tøff på bakken.Men en ting er iallefall sikker og det er at vinner du hjerte hans har du en venn for livet. Gleden han viser deg når han ser deg er ikke til å ta feil av. Så glad for at jeg kan kalle meg “mammaen” din Snoopy. 🙂

Sjarmør med ny genser.

Snoopy er en Bichon havanais hannhund som i disse dager er 2,5 år gammel. Han skal på lik linje som Lexie egentlig ha lang pels fra snute til hale. Og da snakker vi pels som ville gå helt ned i bakken. Men vi er enige her i heimen om å holde pelsen kort. Kort pels fører til at de ikke blir så møkkete på tur, selv om det fører til litt mere jobb for meg som tar meg av klippingen.

Kjæresten og jeg har nemlig blitt enige om at jeg tar meg av pels og generelt stell av hundene og han passer på at bilene er i orden til en hver tid. Grei ordning synes du ikke? Jeg kan dulle med hundene mens han får jobbe med ting han kan og liker.

Men det er klart at med en kort pels kan enkelte vinterdager bli kalde og da er en ullgenser perfekt for en liten hund. Og siden jeg strikker måtte jeg jo bare lage en genser til denne lille herremannen.

Snoopy i snart ny genser som han måtte prøve underveis, Lexie viket heller ikke fra han side. Hun passet på at alt gikk riktig for seg.
Stolt Snoopy i ny genser med vardemønster på.
Snoopy stiller som modell når jeg ber han om det.
Snoopy var ikke helt fornøyd med været denne dagen, men stilte opp på bilde allikevel.

Genseren ble til underveis slik at den skulle passe Snoopy perfekt. Han er tross alt en slank liten herremann. Derfor noterte jeg et par ting underveis her og dette ble til slutt det ferdige resultatet.

Garn;

  • 1 nøste Smart med farge blå nummer 5936 fra Sandnes Garn.
  • 1 nøste Smart med farge lysblå nummer 5904 fra Sandnes Garn.

Pinner:

  • LIten rundpinne nummer 3 og 3,5.
  • Settpinner nummer 3.

Oppskrift;

  • Legg 80 masker på pinne nummer 3 og strikk vrangbord 2 rett og 2 vrang i 40 omganger.
  • Strikk en omgang rett hvor det økes jevnt fordelt til 90 masker og samtidig bytt til pinne 3,5.
  • Nå skal det strikkes forkortede pinner slik som dette for å få flere omganger på brystet:
  • Strikk 21 masker, snu, strikk 42 masker, snu, strikk 35 masker, snu, strikk 28 masker, snu, strikk 21 masker, snu, strikk 14 masker, snu og strikk tilslutt 7 masker. Du er nå tilbake til starten på omgangen om kan nå fortsette rundt på alle maskene.
  • Strikk vardemønster eller annet mønster som du liker så lenge det går opp i maskeantallet. Mønsteret går over 28 omganger.
  • Her skal du nå lage hull til beina, her må du prøve deg frem. Men jeg tok utgangspunkt i 12 masker med 20 masker i mellom beina. Her kan du velge å felle av og legg opp 12 nye eller strikke inn en tråd i kontrastfarge for å så fortsette å strikke rett rundt.
  • Strikk så 25 omganger rett med bunnfarge etter at mønsteret er ferdig.

Siden Snoopy er gutt strikkes den kortere under buken slik at han kan gjøre fra seg selv om han har genseren på. Fellingene gjør du som følgende:

  • Fell 20 masker midt under buken og arbeidet strikkes fra nå av frem og tilbake.
  • Fell så 1 maske i starten av hver pinne til du sitter igjen med 30 masker.

Vrangbord rundt buken og baken strikkes slik:

  • Plukk opp 92 masker rundt åpningen og strikk 2 rett og 2 vrang i 3 cm.

Beina strikkes slik:

  • Plukk opp 12 masker over og under åpningen pluss to masker i hver side til 28 masker totalt.
  • Strikk vrangbord 2 rett og 2 vrang i 20 omganger og fell løst av.
2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg