Statoilboller med en twist

Denne oppskriften er ingen ny oppfinnelse i seg selv, statoilbollene har lenge vært en stor favoritt hos bakere. Men det er ikke så mange som jeg har sett i hvert fall som har laget sin egen twist på de. Så jeg tenkte derfor ikke. For helt ærlig ser jeg ikke på den oppskriften som veldig annerledes i forhold til andre typer boller, kanskje kun med unntak av boller laget på tangzhong!

Ultra luftige og myke statoilboller

Vel, uansett om dette er en ny eller gammel oppskrift får en ekstremt luftige boller når en baker disse. Personlig elsker jeg også den herlige duften av kardemomme som kommer fra de Skulle virkelig ønske jeg kunne sende lukten igjennom bildene mine til deg som leser. 🙂

Bollene stekes tett i tett.

Med denne oppskriften får du 20 boller tilsammen.

Disse lover jeg deg det blir konkurranse om å få spise opp.

Ingredienser;

  • 150 gram smør.
  • 5 dl helmelk.
  • 50 pakke gjær, selv brukte jeg tørrgjær og da bruker jeg bare en halvpose.
  • 150 gram sukker.
  • 4 ts kardemomme.
  • 1 ts bakepulver.
  • 2 egg
  • 1 kg hvetemel.

Fyll;

  • 1 eller 2 poser med stratos creamy hazel.

Fremgangsmåte;

  1. Smelt smøret og bland smøret med melken.
  2. Varm opp blandingen til den er lunken og ha gjæren i væsken.
  3. Tilsett sukker, kardemomme, bakepulver og  de sammenpisket eggene.
  4. Ha så i hvetemelet og kjør deigen 10-15 minutter i kjøkkenmaskin med eltekrok.
  5. Dekk til med plast og la deigen heve i ca. 1 time til dobbel størrelse.
  6. Del deigen i 20 like store emner (mine veide 89 gram hver, jeg er litt petimeter på at de skal være like store, så derfor veier jeg evnene).
  7. Trill en rund bolle og press den litt flat og legg to Stratos inni midten slik at det blir som en kule. Rull den så sammen igjen til en rund bolle som dekker sjokoladen helt.
  8. Settet alle 20 bollene tett i tett på ett stekebrett.
  9. Ha over plastikk og la bollene etterheve i ca. 1 time til dobbel størrelse igjen.
  10. Pensle over bollene med sammenpisket egg eller melk om du foretrekker det.
  11. Stek bollene midt i ovnen ved 200°C i 12 minutter.
  12. Sett de til avkjøling og så er det bare å nyte for alle i familien.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg