Sunday Sweater

Petite Knit er kommet med nye oppskrifter, vel denne har vært populær kanskje en stund men jeg har ikke rukket å strikke den ennå. Men iallfall så kom nå tiden for at jeg skulle strikke en nå, og Sunday Sweater er  jo en kjekk liten genser som går ganske så fort å strikke (alt kan strikkes på en rundpinne på grunn av maskeantallet på ermene) og i tillegg så kommer den også i Cardigan utgave om du skulle ønske det.

For å finne oppskriften på Sunday Sweater kan dere følge denne linken til norsk oppskrift HER.

Cardigan finner dere HER.

Og skulle du ønske den i juniorstørrelse (fra 4 år og opp til 14 år) finner dere oppskriften HER.

Sunday Sweater strikkes ovenfra og ned, i selve oppskriften står det at du skal sy ned halsen til slutt men jeg valgte å strikke sammen siste omgang på halsen med oppleggskanten på halsen for å få det finest sammen og i tillegg blir den like elastisk som selve strikkingen av genseren.

Bærestykket strikkes rundt i ribb med økninger og alt er veldig godt forklart i oppskriften, bare å følge punkt for punkt.

Bol og ermer strikkes i glattstrikk og begge avsluttes med en vrangbordkant.

Ermene på Sunday Sweater er ekstra lange og strikkes med økninger, slik at de blir større ned mot håndleddet. På grunn av dette kan det lønnes seg å strikke vrangbord litt stramt og felle av litt stramt også da du har mere en nok masker til å strikke rundt på en liten rundpinne, så med andre ord blir den ganske løs visst ikke. Selv gikk jeg faktisk nes en halv pinnestørrelse fra det som står i oppskriften, men du kan godt gå ned ett helt nummer også om du skulle ønske det uten at den blir for stram.

Dersom du ønsker et klassisk fit bør Sunday Sweater ha en bevegelsesvidde (positive ease) på 5-10 cm i forhold til ditt brystmål og dersom du ønsker et oversize look bør den ha en bevegelsesvidde på ca. 20 cm.

Genseren kommer i flere størrelser – XS (S) M (L) XL (XXL) som svarer til et brystmål på omtrent 80-85 (85-90) 90-95 (95-100) 100-110 (110-120) cm.

Så i tillegg til å passe på at du har rett strikkefasthet på prosjektet er det viktig å måle deg selv før du går i gang med å strikke slik at du får den størrelsen som passer deg aller best.

Oppskriften tilsier at du skal ha en strikkefasthet på 14 masker glattstrikk over 10 cm. på pinner nummer 6. På vrangbordene bruker du pinne 5,5 men som skrevet over kan du godt gå ned på den størrelsen når det kommer til vrangborden på ermene.

Det opprinnelige garnet i oppskriften er 350 (350) 400 (450) 450 (550) gram  Snefnug fra CaMaRose (50 gram = 110 meter) som strikkes sammen med 75-100 (100) 100 (100) 125 (125) gram Silk Mohair fra Isager Yarn (25 gram = 212 meter) eller Tilia fra Filcolana (25 gram = 210 meter).

Men siden jeg strikket denne i ett garn jeg får tak i i min lokale garnbutikk ente jeg opp med å bruke 300 gram med Air fra Drops (50 gram = ca. 150 meter) og 100 gram Kid Slik fra Drops (25 gram = ca. 210 meter) i størrelse medium.

På denne genseren har jeg brukt følgende fargekoder;

Drops Air farge Bringebær nummer 25.

Drops Kid Silk Bringebær nummer 32.

Som litt ekstra informasjon på grunn av at jeg slev liker det helt likt mellom økninger og fellinger og at det skal være helt identisk på like deler gjorde jeg det slik på ermene under økningen og før selve vrangborden:

Jeg strikket 14 omganger med maskene som tilhører ermene før jeg begynte på økningen, så økte jeg på pinne nummer 15 og etter dette gjentok jeg økning på hver 10 omgang til jeg hadde rett maskeantall. Etter siste økning strikket jeg 9 omganger før jeg avsluttet med vrangborden slik den er beskrevet i oppskriften.

44 kommentarer
    1. Så fin genseren din ble, jeg skal i gang med min nå. Men annen farge og samme garn som deg. Brukte du en eller to tråder med kid silk?

    2. Jeg er begynt på min, men i en tråd Air. Jeg sliter litt med økningene, der det står: Strikk 2r, 1vr i både fremre og bakre maskeledd. Etter dette skal maskebildet bestå av 2r og 2vr. Vil det si at det bare økes med å strikke i fremre og bakre maskeledd i vrangmasken?

      1. Hei. Fortell meg gjerne hvordan den blir i størrelse med kun en tråd Air. Har du gått opp i størrelse for å utligne forskjellen på tykkelsen garn og eller forandret på pinnestørrelse?
        Det stemmer som du skriver at du strikker i fremre og bakre ledd på vrangmasken når det økes på vrangen. På den måten øker du en maske på hver av vrangfelten rundt. Så bare å følge oppskriften så ser du snart mønsteret i det. 🙂

    3. Takk for svar😊 Nå har jeg kommet et stykke ned på bolen. Jeg strikker med pinnestr 5,5 (vrangborden) og 6,5 ( i bolen), jeg strikker ganske fast, og i str M. Har prøvd den på og den passer fint😀👌

    4. Hvor mye hadde du igjen av kid silk-garnet? Skal strikke i str L og regner med 7 nøster air holder, men bør jeg kjøpe et nøste kid silk mer enn du brukte, tro? 🤔

    5. Veldig fin genser! Er M normalt din str? Jeg la opp og begynte på S, men det er ikke sjans i havet at datteren min kan få den over hodet 😱 – og hun er ikke spesielt tjukk i hue 😉 Strikker i Air og Kid silk. Jeg strikker ikke veldig fast eller løst, så jeg gikk igang uten å strikke noen prøvelapp….

      1. Hei.
        Denne strikket jeg til ei anna ei og ho bruker vanligvis størrelse medium og passet henne derfor perfekt. Jeg brukte også air og kid slik og jeg hadde strikkefastheten etter hva oppskriften tilsier og med pinnene som er oppgitt.

    6. Hei!
      Så fin genser 🙂 Er du normalt en M? Jeg har begynt på en nå til datteren min. Hun er en XS, men etter måltabellen valgte vi S. Nå har jeg strikket vrangborden, Men det er ikke sjans i havet at hun får den over hodet. Jeg juksa meg unna prøvelappen fordi jeg har normal strikkefasthet, og det alltid pleier å stemme. Kanskje jeg burde strikke den også på pinne 6?

      1. Hei igjen.
        Jeg ville først og fremst ha sjekket strikkefastheten, det er jo alfa omega at den stemmer for å få rett størrelse. Pluss greit å se om en legger opp stramt eller løst. Jeg legger opp sånn passe uten å stramme eller være for løs. Pluss at nåt jeg har strikket halsen strikker jeg halsen sammen med oppleggskanten før jeg begynner på bærestykke, på denne måtenen får hele halsen samme elastisitet og jeg liker denne metoden mye bedre enn å sy den ned når genseren er ferdig.

    7. Klør den? Jeg synes den er kjempe fin å vil strikke meg en selv, men takler ikke ting som klør.. haha

      1. De jeg har strikket er i air og kid slik/plum og jeg synes ikke de klør. Og med tanke på at jeg klør av det meste men klarer å bruke denne, vil e si at den ikke klør.

    8. Veldig fin genser!! Fulgte du maskeantallet og alt slik det står i oppskriften, selv om du brukte air og kid?

    9. Jeg skal begynne å strikke på min sunday sweater og jeg har teststrikket for en gangs skyld 😅 og så viser det seg at jeg strikker fastere enn oppskriften sier, min testelapp ble 7×9 cm på 14 masker på 20 omganger. Burde jeg gå opp en størrelse for at den skal bli stor nok til meg?

      1. Jeg ville iallefall gått opp en halv pinnestørrelse, siden strikkefastheten din blir 3 cm mindre per 10 cm rundt. Lengden på selve genseren sjekker du bare underveis of strikker så langt du trenger. Men går du opp en halv pinnestørrelse vil jo dette også gå seg til. 😊

    10. Hei! Jeg ser at du har strikket med pinnestr 5,5 og 6, men i oppskriften min så står det pinnestr 6 og 7. Jeg skal strikke i Air og alpaca silk, men tenker om det blir for stort når pinnene er større?

      1. Hei. Dette kommer helt ann på din strikkefasthet, om du er usikker anbefaler e deg å strikke en prøvelapp. Selv strikket e på mindre pinner for at dette passe best slik e liker genseren.

    11. Hei jeg vil gjerne strikke denne eller Sunday Cardigan og vil ikke bruke mohair garn. Hvordan vet jeg hvilket garn jeg skal ra i stedet?
      Som du kanskje skjønner har jeg ikke strikket på mange år men har lyst til å starte igjen 🙂 Takknemlig for svar. Mvh Anne

      1. Hei. Så gøy at du vil begynne å strikke igjen da. Sunday Cardigan er jo en grei jakke å starte opp med igjen. Anngående spørsmålet ditt er jeg litt usikker på hvilket garn jeg kan anbefale da du ikke ønsker nmohairgarn. Er det kun den ene tråden med slik mohair du ønsker å droppe? I såfall kan du jo prøve med kun air og heller strikke genseren en størrelse større en hva du opprinnelig ville ha strikket eller kanskje med en tråd pus og strikke den størrelsen du faktisk bruker. Nepal kan også kanskje være ett alternativ eller merinoull, men med merinoull må du nok bruke dobbel tråd og da tror jeg kanskje den kan bli litt tung.
        Men jeg har som sagt ikke prøvd med hverken nepal eller merino så jeg kan ikke si for sikkert at det funker.
        Eneste jeg med trygg grunn kan si er at du må prøve deg frem i det garnet du liker, strikk en prøvelapp og se hvor du havner og eventuelt strikk den en størrelse mindre eller større om du ikke treffer helt. 🙂

    12. Hei. Jeg vil strikke sunday cardigan, men hater å strikke vrang! Det tar SÅ mye lenger tid. Kan jeg strikke rundt, og bruke steking-metoden ved deling av bolen til jakke?

      1. Så klart du kan, alt går ann. Men du må være sikker på at det tover seg garnet inn i steking metoden før du klipper. Er det annntydning til at det er glatt vil det fort kunne rakne.

    13. Fint med tips om billigere garn enn oppskriften sier, og spesielt med tilbudet på begge garntypene ble det ganske mye billiger!

      Jeg har startet på genseren og er straks ferdig med bærestykket. Dette er min andre genser noen gang, og dermed sitter jeg med et spørsmål med tanke på oppskriften. På den forrige genseren jeg strikket så var første maske midt på bak, mens ut fra hva jeg leser i denne oppskriften skal det startes med arm der, stemmer dette? Eller deler du antallet masker på bakstykket på to slik at startmasken er midt på bak?

      1. Så flott at du har begynt på genser nummer to og kjenner på mestringsfølelsen. 👏
        Akkurat når det gjelder startmaske kommer det litt an på hvilken genser du strikker. E vet ikkje hvilken genser du strikket når du strikket den første.
        Men på denne e det riktig at startmasken er midt under en arm. Dette for at du skal få overgang på omgang på den minst synlige plassen.
        Men som sagt dette kan variere veldig fra oppskrift til oppskrift og ut i fra hva du strikker. 😊

        1. Ble usikker siden det da ble ulike, men da tar jeg fatt på veien videre slik oppskriften sier. Tusen hjertelig takk for hjelpen 😊
          Første genseren jeg prøvde meg på var Team Winter fra Drops designe.

            1. Jeg spør om en ny ting jeg.

              Endelig i gang med armene (etter å ha ventet på garn i alt for lang tid), men jeg tror jeg har gjort feil. Jeg har i økningene økt to masker, en i starten av omgangen og en i slutten av omgangen. Er dette riktig? Ble usikker nå når jeg ser at det står (8) ganger … er kanskje ikke så farlig om det er feil heller, så lenge jeg gjør det samme på begge.

              Strikker den til mamma, og hun var i alle fall fornøyd med bolen 🥰

            2. Du har helt rett i at du skal øke en maske på starten på pinnen og en på slutten. Dette gjentar du du 8 ganger som det står med likt mellomrom.

            3. Nå ser jeg at jeg var litt rask på spørsmålet 🙈 Hadde telt 70 masker på pinnen, men hadde jo bare 60. Så da blir det ikke feil … bare telle feil fra min side. Telte til og med tre ganger 🤪

    14. Hei! I oppskriften virker det som at man behøver 7 ulike pinner? Rundpinne 6 mm (40 og 80 cm), rundpinne 7 mm (40, 60 og 80 og/eller 100 cm), strømpepinner 5 og 7 mm.

      Hvilke størrelser brukte du på alle pinnene for å oppnå det fine resultatet ditt? Og hvor mange nøster tror du jeg behøver av Drops Air og Drops Kid-Silk for en størrelse S? 🙂

      1. I teoriene trenger du ikke alle de pinnene.
        Men du trenger som følgende;
        – strømpepinner nummer 5 til vrangbord nede på ermene.
        – Så trenger du en rundpinne nummer 7 på 40 cm. for å strikke videre på ermene.
        – Til bolen trenger du en rundpinne nummer 6 på 60 cm om du er stødig nok på strikking kan du komme unna med en på 40 cm.
        – Videre på bolen trenger du en rundpinne nummer 7 på 60 cm. Denne bruker du videre også for å sette inn på ermene og fortsetter på bærestykket.
        – Til slutt trenger du en rundpinne 6 på 40 cm for å gjøre ferdig halsen.
        Så for å surere trenger du minst 5 sorter men du kan komme unna med 4. Men det går med en del pinner, fordelen er at de kan brukes videre på andre prosjekter.

        I skrivende stund har jeg ikke oversikt over mengde på garn. Men jeg vil tru du kommer langt med 5-6 nøster av hver sort. Pass på å få samme innfarging og heller kjøp 6 å få levert inn på butikken når du er ferdig, enn at du sitter med for lite og ikke får samme farge.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg