Swissrull med blåbær

Jeg liker å bake og det siste året og litt lengre har jeg bakt til mc klubben til samboeren hver eneste tirsdagskveld. Jeg har ikke delt så mange av disse kakene i det siste, men denne her må jeg bare dele med dere. For denne ble bare helt perfekt og gutta i klubben spiste hver en bit. Dette er en kake som du finner mange varianter av på nett og dette her er altså min. Jeg lover deg denne er kaken er perfekt i både konsistens til selve smaken.

En perfekt swissroll.

Swissrull er en marengs rullekake som du egentlig kan leke masse med og finne nye varianter av hele tiden. Jeg lover deg at jeg skal leke meg med nye smaker på denne fremover.

Ingredienser på marengsen;

  • 6 eggehviter av store egg.
  • 2,5 dl sukker.
  • 1 pakke Freia Kakefyll med vaniljesmak (finnes både med og uten koking, men begge fungere).
  • 60 gram med salte peanøtter som du hakker opp.

Ingredienser på fyll;

  • 3 dl med kremfløte.
  • 2,5 spiseskjeer med melis.
  • 1 pose frosne blåbar.
  • 2 spiseskjeer sukker.
  • 50 gram peanøtter.

Fremgangsmåte;

  1. Pisk eggehviter stive mens du har i litt og litt sukker. Pisk eggehvitene lenge da di skal bli skikkelig stive. Er du usikker snu bollen på hodet og se om den renner. Selv pisker jeg alt i mellom 10 til 20 minutter.
  2. Bruk en slikkepott og vend forsiktig inn kakefyllet med vanilje.
  3. Hvelv alt over i en stor langpanne som er dekket med bakepapir og fordel den ut over hele brettet.
  4. Stør over peanøttene.
  5. Stek i ca. 20 minutter midt i ovnen på 175 grader.
  6. Hvelv kaken over på ett rent kjøkkenhåndkle, fjern bakepapiret og så sett langpannen over kaken igjen. Dette gjør at den avkjøles sakte og holder seg myk nok til at du kan rulle den etterpå.

Den ser slik ut når den er klar til å rulles, dette er siden som du skal ha fyllet på.

Marengsen er nå ferdig avkjølt og klar til å dekkes med fyll.
  • Mens kaken avkjøles har du blåbær i en liten kasserolle med sukkeret og lar det koke opp. Kok det slik at det ikke er så mye veske igjen av bærene. Sett det kaldt før du fortsetter med resten.
  • Hakk opp en peanøtter.
  • Pisk krem av fløte og sukker, ikke pisk for mye da kremen skal være lett.
  • Fordel all kremen jevnt ut over marengsen.
Fordel kremen over hele kakebunnen.
  • Fordel blåbærblandingen over kremen.
Fordel blåbærblandingen over kremen.
  • Strø over di hakkede peanøttene.
Strø over peanøtter.
  • Rull sammen marengskaken ved å bruke langsiden og legg den forsiktig over på serveringsfatet.
Kaken plasseres pent på serveringsfatet.
  • Dryss over litt sjokolade. Her kan du smelte litt sjokolade selv eller bare bruke sjokoladesaus som du kjøper på butikken.
Lag noen striper med sjokolade over hele rullen.

Så er det bare å servere, kaken smaker best når den spises samme dag og som sagt forsvant alle smuler av denne på klubbkvelden til Entusiasmen mc kristiansund klubb. 🙂

Nå er den klar til å serveres.

Enjoy!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg