The True Blue Cabel Jacket

Dette her er nok en av de jakken jeg synes er finest av alle de jeg har strikket. Jeg elsker at den er litt oversize og at den i tillegg har flettene på seg som gjør at den ikke bare har det vanlige utseende som jakke ofte har. Jakken heter Monokrome – The True Blue Cabel Jacket.

Den opprinnelige True Blue Cabel Jacket.

Utstyret du trenger for å strikke denne;

  • Garnet Easy fra Sandnes Garn, på denne har jeg brukt fargen Jeans Blå.
  • Liten rundpinne nummer 8.
  • Stor rundpinne nummer 8.

Som jeg skrev skal jakken være litt oversize men etter å ha strikket denne har jeg funnet ut at den kanskje er litt kort for noen, så derfor kan jeg anbefale og bruke ett nøste mer enn hva oppskriften sier.

Oppskriften finner du forøvrig HERLokal Oslo sine sider.

Jeg har strikket flere av denne jakken, både til meg selv og til venner, så etter dette har jeg derfor notert meg litt underveis. Dette er rett og slett for at jeg selv ønsker å huske hvordan jeg gikk frem og at jeg får den likt i forhold til fletter og slikt. Så mine notater på størrelse medium med størrelse large i lengde på bol og ermer er som følger;

Bolen;

  • Etter flette nummer 10, strikk 3 pinner til (du har da 38 riller) skal arbeides deles inn i et ryggstykker og to fremstykker.
  • Ryggen skal bare strikkes i riller, like mange som på fremstykkene, som for meg ble 58 riller.
  • Felling til halskanten på fremstykkene starter etter vridning til flette nummer 12 og 5 pinner.
  • Fell på annenhver pinne etter de to vrange på rettsiden til du har igjen 25 masker.
  • Fortsett nå å strikke fletter til du har 14 fletter og 7 pinner.
  • Legg arbeidet dobbelt fra vrangen og strikke de sammen samtidig som du feller av.
  • La maskene i halsen bak sitte igjen på pinnen, du har 15 masker her nå.

Stolpe;

  • Plukke opp ca 84 masker på hvert fremstykkene og strikk som forklart i i oppskriften. Etter at jeg hadde plukket opp maskene og satt inn maskene fra halsen hadde jeg 183 masker på pinnen.

Armer;

  • Plukke opp 29 masker hver på fremstykkene og bakstykke = armen har da 58 masker på seg rundt.
  • Strikk 3 pinner (4 med den pinnen som du plukket opp masker med) før du begynner på første flette.
  • Strikk til du har vridd 9 fletter tilsammen og strikk 5 pinner.
  • Avslutt med å strikke 7 pinner med vrangbord før du feller av.

Da er det bare å feste tråder og så kan den gode varme jakken bare nytes.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg