Tid for årets først offisiell julebakst – Krumkaker

Så er vi kommet til den tiden på året hvor julebaksten skal på plass. Selv husker jeg tilbake til bestemor som sikkert bakte minst 7 slag om ikke mer og at han bestefar koste seg glugg med å småspise alt av det gode hun lagde. Jeg vil tro vi alle har våre favoritter selv om jeg ikke kan huske bestefar hadde det, men en av mine er iallfall tynne krumkaker!

Disse krumkakene gir meg så gode minner tilbake til tiden når bestemor levde. Jeg bare elsker denne kaken.

Hva er dine?

Fortell meg gjerne i kommentarfeltet, kanskje dere gir meg en ide til noe annet jeg kan bake. 🙂

Krumkaker er bare så godt og det smaker like godt alene som enkelt kake eller med tilbehør til. Selv liker jeg de når de er bare seg selv, men jeg vet mange elsker disse med krem og søte bær til som for eksempel multekrem.

Jeg lærte tidlig at det å lage krumkakerøre er ganske så enkelt når det kommer til ingredienser, for det er nemlig slik at du skal bruke like mange gram av hver ingrediens. Originaloppskriften finner dere i avsnitt litt lengre ned, men jeg doblet denne røren denne gangen. Jeg har nemlig lovet bort krumkaker til både Tor og Wenche pluss at vi skulle ha selv.

Her blir det krumkaker til alle. 🙂

Så med min røre (lært av bestemor) er som slik den står under her og den gir deg ca. 40 kaker.

Ingredienser;

  • 4 egg = 250 gram. Best å veie de da vekten kan variere fra egg til egg.
  • 250 gram sukker.
  • 250 gram smeltet Tine Meierismør.
  • 250 gram hvetemel.
  • 0,5 teskje malt kardemomme – men dette er valgfritt.

Fremgangsmåte;

  1. Vips egg og sukker til en god eggedosis.
  2. Rør inn det smeltet smøret som er avkjølt til romtemperatur.
  3. Rør inn hvetemel og eventuelt kardemomme om du ønsker det.

La røren nå få svelle i ca. 15 til 30 minutter eller over natten før du begynner på selve stekingen.

Legg en passe stor te-skje med røre på midten av jernet, press litt ned og stek kakene gyldnegule/brune ved middels til høy varme.

Når de er ferdigstekte kan du lage den typiske kjeglen, rør eller kopp av de. Siden spesielt Tor har planer om å servere krumkaker med multekrem i år ønsket han kjegleform, derfor ente jeg opp å forme alle slik.

Krumkaker i den originale formen som en kjegle.

Ett lite tips sånn underveis;

  • Om røren blir tykk og du sliter med å få tynne kaker kan du tilsette litt vann underveis og rører det godt inn. Dette går litt på å kjenne og føle seg frem undervis da du ser selv hvordan røren oppfører seg.
  • Oppbevar krumkakene i tette bokser, for eksempel en slik en som dette med ett søtt julemotiv på.
    Tor sin boks er full og klar til å overleveres. 🙂

    Så er Wenche sin boks med krumkaker også ferdig til å leveres.

4 kommentarer

Siste innlegg