Ulv i fåreklær!

Jeg tenkte jeg skule komme med ett lite serie tips og samtidig noen tanke om selve handlingen. Serien jeg snakker om er Ulven Kommer som har gått på NRK.

Ulven Kommer

Serien er laget i Danmark og handler veldig kort fortalt om følgende;

  • 14 år gamle Holly har skrevet en skolestil hvor hun i detalj beskriver stefarens voldelige oppførsel. Hun hevder at hun og lillebroren blir utsatt for stefarens grove vold.
  • Senne stilen gir saksbehandler Lars noen få uker på seg til å finne bevis for at stefaren til Holly er voldelig, før det avgjørende møtet i barne- og ungdomskomiteen, hvor det skal avgjøres om barna kan komme hjem igjen eller om de må være i omsorg.

NRK skriver selv;

  • «Ulven kommer» viser hva en familie vil gjøre for å overleve, og hvor vanskelig det kan være for en sosialarbeider å sikre barnas rett til en god barndom.
Ulven Kommer

Serien vil nok treffe en nerve hos flere og fler kan kjenne seg igjen – dessverre. Selv har jeg akkurat sett siste episode av serien og må si jeg sitter igjen med ett positivt inntrykk av serien men også igjen med masse tanker.

Jeg skal ikke prøve å ikke røpe for mye innholdet eller fortelle hvordan det går til slutt. For serien er innviklet og har mange små hint underveis som forteller deg hva som faktisk er fakta og ikke etterhvert som du følger med.

Men saken er her at Holly prøver på sitt vis å beskytte familien sin så godt hun kan, en ung jente som føle hun gjør di eneste valgene hun har. Spørsmålet er bare gjør hun det på rette måten og forteller hun hele sannheten, bruddstykker eller lyver hun?

Uansett hva fakta er her eller ikke så setter serien fokus på ett utrolig viktig tema! Hvor mye skal barnevernet høre på barnet? Selvfølgelig nok ikke noe enkelt svar her, mange forteller forskjellige ting og det finnes dessverre barn som lyver – akkurat prosentvis vet jeg ikke.

Men det betyr ikke at vi ikke kan slutte å lytte til barn. For som i serien ser vi mest hva slags historie Holly kommer med, men om du følger med ser du også at lillebroren Theo forteller mye mer han også uten å si så veldig mye.

Saksbehandler Lars prøver her å navigere seg i igjennom landskapet så godt som han bare kan. Kanskje ikke alle valg han tar er like greie, men samtidig hva om han ikke tar de valgene?

Nei, må skal jeg ikke røpe mer eller skrive mer om akkurat hva som skjer.

Men jeg sitter igjen med noen tanker annen en hva NKR selv skriver. For de legger vekt på om barnevernet kan stole på barna i slike saker eller ikke. Selv sitter jeg igjen med tanker rundt foreldrene! Hvor langt kan de gå for å slippe unna med ansvaret sitt? Er det greit at de holder tilbake for å slippe å selv tak tak i ting? Skal barna virkelig måtte ta kampen fordi foreldre selv ikke orker å ta kampen?

Selvfølgelig er og som i serien viser sannheten at mange voksne selv sliter med traumer fra egen barndom og derfor er de slik som de er som voksne. Men unnskylder dette dens voksnes handling og gir det dem ett fripass?

Nei!!!!

Mange opplever mye i barndommen, men det unnskylder ikke at du viderefører dette til dine egne barn. I denne serien kommer sannheten tilslutt ut og foreldrene tar til dels ansvar for at barna ikke har det godt. Men for meg er det litt for sent! Jeg forstår ikke hvordan en foreldre kan la det gå så langt. Som foreldre er det din oppgave å beskytte barna din – eller tar jeg feil?

Jeg vet personlig om familier hvor mor/far ofrer det ene barnet foran det andre bare slik at de selv skal få fred og deres barn som de har valgt å kalle det slipper unna. Her sier det seg selv at det er noen ruskende galt! Foreldres oppgave er å beskytte alle barn de får og du skal ikke ofre ett barn for det andre eller ofre barna dine for den andre foreldreparten.

Barn skriver kanskje historier slik som Holly her eller reagerer på andre måter. Det er ikke bestandig ett barn kanskje tar de rette valgene! Men la oss være ærlig å si det som det er; barn skal ikke måtte stå i dette alene eller ta slik avgjørelser alene. Foreldre må mere på plass og ta sitt ansvar.

For meg i serien her om Ulven Kommer gjør saksbehandler Lars for det meste de rette valgene. Og jeg skjønner at han skulle ønske han kunne gjøre mer og tillegg gjør kanskje mer enn hva han burde innimellom. Men vi snakker om en mann som vet hva han snakker om, har sett det meste og kun ønsker det beste for barna. Helt tilslutt tilbyr han seg til og med å hjelpe alle i familien, selv om kanskje ikke alle fortjener den hjelpen?!?

Det er klart slike saker som dette ikke er noe lett og i tillegg er de tunge å høre om. De er faktisk tunge å bare se på tv for mange inkludert med selv. Jeg synes historien er tung på mang plan og det setter følelser i sving hos en.

Så jeg anbefaler denne serien på det varmeste. Du vil sitte med mange spørsmål underveis og du vil til tider stusse på hvem som faktisk er ulven og om ulven kommer i fåreklær eller ikke. Serien tar opp ett slik viktig tema at jeg håper mange ser den og at den fører til debatt og kanskje kan hjelpe flere familier.

For det er så viktig å vite at det er lov å be om hjelp og det er viktig at de voksne hører på barna. For kanskje er det løgn, litt sannhet og kanskje er alt sannhet. Å hva skjer om alt er sant og de voksne ikke hører på di? Kan den voksne leve med å ikke ta tak i det når værste utfall av historien plutselig inntreffer og da vite at en gjorde ingen ting?

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg