Våre kjære firbeinte og nyttårsaften.

Vi nærmer oss tiden hvor det snart skal skytes opp en del fyrverkeri, mange bruker flere tusen kroner på å lage show og enkelte har allerede begynt å skyte opp litt. Selv skulle jeg ønske vi som enkelt personer kunne slutte å skyte opp og at heller kommunen eller en enkelt person står for å lage ett show for hele bygda eller byen.

Her i Kristiansund er det planlagt felles fyrverkeri klokka 17.00 og kl. 24.00 om været holder seg, dette synes jeg er et fint tiltak. Felles oppskytning fører til mindre skader og flere kan glede seg sammen.

Men så kommer det til våre små og store firbente, hva med de. Mange reagerer på lyset og lyden at alle oppskytningen og rett og slett ikke har en fin kveld sånn som vi mennesker tenker vi skal ha.

Derfor så håper jeg og ønsker alle dyren en fin nyttårsaften og håper alle eierne er med på å gjøre dag, kvelden og natten bedre for de alle. Selv er jeg så glad for at samboeren er hjemme med boffene våre i kveld og natt siden jeg selv skal jobbe igjennom natten.

Mens vi forbereder oss til nyttår, drømmer vi oss også tilbake til varmere dager.

Er du på utkikk etter råd om hvordan du kan gjøre livet til din lille venn bedre er det mange råd på nett og her har dere ett lite utdrag av råd jeg har funnet og liker.

  • La ikke hunden være alene hjemme dersom den er redd for høye lyder eller fyrverkeri. Som skrevet har heldigvis Lexie og Snoopy selskap i min samboer siden jeg må jobbe.
  • Pass på at hunden ikke kommer seg ut og stikker avgårde. I mitt hode synes jeg ikke de skal taes med ut når det smeller som mest.
  • Dersom hunden ønsker å gjemme seg, kan det være lurt å la den få lov til det.
  • Vær sammen med hunden, finn et rom hvor det er minst mulig lysblink og lyder.
  • Prøv å avlede oppmerksomheten, for eksempel med musikk.
  • Ikke forsterk hundens frykt ved å trøste og vise bekymring. Lat som ingenting.
  • Aktiviser hunden med innendørs lek, sånn at den får noe annet å tenke på.
  • Gå en lang tur på ettermiddagen, slik at hunden er sliten når kvelden kommer.
  • Gi den gjerne mat litt sent, en mett hund faller lettere til ro.

Heldigvis er vi så heldige å ha to hunder som ikke er så redde, de reagerer med litt boffing men langt i fra noe som utgjør noe stor fare for de.

Så sist men ikke minst gjenstår det bare å ønske våre firbeinte venner ett godt nytt år også og håpe at det nye året blir enda bedre med mere leke og hygge. 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg