Vi er alle sammen om dette

Fredagskveld og helg nok en gang. Denne helgen håper jeg ikke det blir like trist å lese nyheten som har preget nyhetsbilde lenge nå, nemlig disse festen og samlingene hvor alt for mange mennesker møtes og viruset får fritt spillerom.

Selv skal vi bare nyte en tacokveld med få venner her hjemme, så med andre ord er det ingen fare for smittespredning hjemme hos meg.

En kveld med god mat blant få venner nå mens korona herjer.

Jeg skjønner helt ærlig ikke hva folk tenker på. Regjeringen har kommet med reiseråd og beskjeder om hvordan folk kan møtes og hvor mange som kan treffes. Ja, jeg skjønner at du og mange er lei pandemien og skulle ønske du kunne leve slik vi gjorde før.

Men vet du hva? Du er ikke alene, vi alle er lei. Lei av ikkje få klemme venner og familie, lei av å holde avstand, lei av å ikke reise osv osv. Listen er lengre enn hva vi fleste tror, for alle har vi noe vi heller skulle gjort enn å tenke pandemi.

Jeg er enig med så mange andre som sier at kanskje Bent Høie og regjeringen gjør det feil vel å sette byer og land til gule. For som så sant sies er at ingen hadde reist om det var rødt, men hva om alle tok litt ansvar selv og tenkte at selv om det er gult trenger jeg ikke reise.

Likens nå når det kommet til helg. Forje helg hørte vi om x antall som havnet i karantene på grunn av en feiring blant muslimer i Sarpsborg og ikke lenge før det hadde vi denne raven som foregikk i en bunker i Oslo. Ikke bare trosset folk corona her, men flere ente opp alvorlig skadd etter å ha blitt kullosforgiftet. Er det virkelig slik at vi skal trosse at for en kul fest, feiring eller bare det at vi er lei av å ikke få gjøre som vi vil.

Eller er det på tide at vi tenker som Brad Paisley synger her; There ain’t no I in beer. Sannheten er at vi kan ha det gøy, det er lov å ta seg ett glass eller to, det er lov å være sammen med venner osv. Men la oss gjøre det i trygge omgivelser og holde en trygg avstand til hverandre. Alt handler ikke om en selv, men faktisk så må vi også tenke på de rundt oss.

Det finnes gamle som ikke får besøk, fedre som ikke får være med på fødsler, syke på sykehus som ikke får besøk og eldre som dør alene. Er en samling med mange uten avstand verdt det for disse menneskene?

Og ikke minst om du har gjort noe som gjør at du har havnet i karantene, for all del hold deg hjemme og isolert.

Greit nok denne handler om Ebola og var fra 2014, men den gjelder dessverre like mye i dag som da.

2 kommentarer
    1. Synes mange er så egoistiske midt i dette her! Tenk å sitte på offentlig TV å sutre over at de ikke får reise til Sverige på grensehandel. Disse menneskene får lov til å bli intervjuet i beste sendetid på TV hvor de står og sutrer.

      Det er også egoistisk å se at de som har underliggende sykdommer er de som må holde seg unna. Alle har sammen i Norge har vi ansvar for å følge rådene fra FHI som de har gitt oss!

      Samme når Norge ble lukket.Mange av oss fikk ikke besøke våre kjære på institusjoner. Da var to pårørende som som ble intervjuet på nyhetene som stod og klaget utenfor et sykehjem om at de ikke fikk besøke sine foreldre. Samme gjaldt søsteren min og meg også. Vi fikk heller ikke besøke vår mor, men jeg hadde aldri i livet tilgitt meg selv hvis jeg hadde smittet noen av beboerne hvor moren min bor, og særlig med tanke når jeg ser hvor travelt de ansatte har det.

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg