#3 – Middagstips – Nyttårsaften og sjøkreps til middag.

Reklame | Royal Design

Tenk at vi nå er her på første dag i det nye året og på tv 2 står Statsminister Erna Solberg og snakker til folket. Hun snakker om det å ta vare på hverandre og planeten pluss havet og all plasten som faktisk er kommet dit på grunn av oss mennesker. Det med at jenter rundt om også skal få utdanning er også noe hun tar opp. Hun har en god del gode poeng og det vil sikkert komme flere etterhvert utover talen, men så langt har hun kommet.

Vel, så var ikke Statsministerens sin tale det jeg tenkte jeg skulle skrive om. Tanken var å dele hva jeg lagde til middag på årets siste dag i fjor. Tenk jeg lagde faktisk gratinert sjøkreps!!! Kanskje ikke så stort for alle men for meg følte jeg rimelig stolt over at jeg ikke ødela hele retten ved å gå til verks.

Vi var bare til to middag på nyttårsaften og siden jeg hadde vært på natt og skulle på natt holdt vi egentlig middagen rimelig enkel tross en flott matvare og middagen smakte fortreffelig.

Det ble en enkel rett bestående av gratinert sjøkreps med nybakt loff og smør til. Så som sagt ikke så avansert men meget godt.

Gratinert sjøkreps med parmesan.

Middagen ble laget av sjøkreps som vi hadde i fryseren og hvordan jeg gikk frem med å få til halene kan dere lese om HER, dere får også se hva jeg tok vare på og hvilke planer jeg har for det videre.

Halene la jeg opp i en av de flotte formene jeg fikk i julegave i fjor, en form fra Le Creuset i Deep Teal. Over sjøkrepsen hadde jeg skiver at estragonsmøret som jeg lagde, oppskriften på smøret finner dere HER, over smøret til slutt strødde jeg på ett godt lag med parmesan.

Sjøkrepshaler med estragonsmør og parmesan.

For å steke de satt jeg de først inn i ovnen på 200 grader i 5 minutter før jeg avsluttet med 5 minutter på lik varme under grillelementet. Som ettertanke kan det hende at jeg neste gang har de inne i ovnen under grillen i 10 minutter istedenfor å dele opp tiden. Men det blir bare en tanke og dette her var litt sånn learning by doing prinsippet.

Har du foresten lyst på noe fra Le Creuset, ta en titt på noe av det under eller alle de andre flotte produkter du finner om du følger en av linkene under her. 🙂

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg